سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشجویان مهندسی مکانیک شهرکرد

10 دانشمندی که جانشان فدای علم شد


 

هر کدام از ابزارها و دستگاه هایی که ما در زندگی عادی خود از آنها استفاده می کنیم، ثمره تلاش های بی وقفه دانشمندان و افراد زیادی بوده اند. اگر فداکاری، ریسک پذیری، شهامت و ماجراجویی این افراد نبود، ما هیچ کدام از این فناوری ها و ابزارها را نداشتیم.

1) الیزابت اسکیم: مدت کوتاهی بعد از مرگ مادر، الیزابت اسکیم با پزشک مادرش دکتر وولف ازدواج کرد. از آن زمان، او شیفته اختراع تازه آن هنگام، یعنی اشعه ایکس شد. وی کار قبلی اش را که کتابداری بود رها کرد تا در آزمایشات شوهرش شرکت کند. آنها یک ماشین اشعه ایکس خریدند و نخستین آزمایشگاه اشعه ایکس را در سانفرانسیکو احداث کردند. متأسفانه آنها از عوارض اشعه ایکس آگاه نبودند و خودشان را در آزمایشات در معرض اشعه قرار می دادند و موضوع آزمایشات می شدند. سرانجام الیزابت اسکیم در نتیجه سرطان درگذشت.

2) لوییس اسلوتین: وی در پروژه منهتن که هدفش درست کردن نخستین بمب هسته ای بود شرکت داشت. در یکی از آزمایشات او به صورت تصادفی ظرفی محتوی بریلیوم را در درون محفظه دیگری رها کرد که باعث یک واکنش خطرناک شد. بقیه دانشمندانی که در اتاق بودند، هاله آبی یونیزاسیون را مشاهده کردند و موجی از گرما را حس کردند. میزان اشعه ای که او دریافت کرد، تقریبا به اندازه اشعه ای است که در صورت فاصله 1500 متری از یک اتفجار اتمی، نصیب آدم می شود. اسلوتین را بالافاصله به بیمارستان بردند، اما او نه روز بعد درگذشت.

3) اتو لیلینتال: او را پادشاه گلایدر می شناختند. لیلینتال، یکی از پیشگامان هوانوردی بود و نخستین انسانی بود که چندین پرواز موفق با گلایدر داشت. عکس های او در همه روزنامه ها و مجلات چاپ می شدند و منجر به این عقیده عمومی می شدند که هوانوردی، امری ممکن خواهد شد. اما در جریان پروازی در سال 1896، ستون مهره او بعد از سقوط از ارتفاع 17 متری شکست. آخرین حرف او این بود: فداکاری های کوچک باید انجام شوند.

4) ماری کوری: ماری کوری، نیازی به معرفی ندارد، او و شوهرش پییر، در سال 1898 رادیوم را کشف کردند و در پی این شکف، مشغول خواص این عنصر بودند. متأسفانه، مشخص شد که تماس مداوم با اشعه می تواند منتهی به بیماری شود. ماری کوری در سال 1934 در نتیجه ابتلا به لوسمی درگذشت.

5) جان گادفری پاری توماس: او یک مهندس و اتوموبیل ران ولزی بود. آرزوی زندگی او شکستن رکورد سرعت مالکوم کمپل بود. به همین منظور او اتوموبیلی به نام «بابز» ساخت. اما در جریان تلاش برای شکست رکورد، یکی از زنجیرهای اتوموبیل او پاره شدن و به گردنش برخورد کرد و منجر به مرگ فوری او شد.

6) الکساندر بوگدانف: در تلاش برای جوانی همیشگی، او شروع به آزمایشاتی روی انتقال خون شد. او تزریق خون را روی خودش امتحان کرد و ادعا کرد که طاس شدنش متوقف شده و دید چشمش بهتر شده است. اما او اصلا خون های اهداکننده ها را آزمایش نمی کرد و در یکی از آزمایشان خون فردی مبتلا به مالاریا و سل را به خودش تزریق کرد و در نتیجه عوارض این تزریق درگذشت!

7) جان فرانسیس دو روزیه: او معلم فیزیک و شیمی بود. وی یکی از کسانی بود که نخستین پرواز بالون را نظاره کرده بود و همین مطلب شوق پرواز را در او ایجاد کرده بود. او نخستین کسی بود که با بالون به ارتفاع 900 متری رسید. او کارش را در این مرحله متوقف نکرد و در تلاش بعدی در نظر داشت از فراز کانال لنگلیس، از انگلیس به فرانسه برود. متأسفانه بعد از اینکه او 450 متر اوج گرفت، بالونش منفجر شد و منجر به مرگ او شد.

8) کارل اسکیل: او یک داروساز بود و شخصی بود که عناصر شیمیایی زیادی مثل اکسپژن، کلورین، تنگستن، منگنز و مولیبیدن را کشف کرده بود. اما او عادت عجیبی داشت: چشیدن کشفیاتش! او گرچه در یک نوبت، بعد از چشیدن سیانید هیدروژن، نمرد! اما دفعه بعد از چشیدن جیوه درگشت!

9) هنری وینستنلی: او فانوس دریایی معروفی را در ادیستون در بریتانیا احداث کره بود. وی که از استحکام سازه اش مطمئن بود، ترجیح داد که در حین یک طوفان در درون آن بماند. متأسفانه فانوس دریایی او در هم شکست و وینستنلی و 5 نفر دیگر در این میان کشته شدند.

10) کارل سوسِک: او کپسولی اختراع کرده بود که طبق ادعای او می توانست شخصی را به سلامت از آبشار نیاگارا بگذراند! در سال 1985، یک شرکت سرمایه گذاری حاضر شد که به او برای آزمایش کپسول ویژه اش کمک کند. به همین منظور در یکی از مناطق تگزاس آبشاری 55 متری ساخته شد. کپسول او می بایست بعد از فرود درون چاله پایین آبشار مصنوعی می افتاد. اما متأسفانه کپسول به لبه این چاله برخورد کرد و سوسک روز بعد درگذشت!



[ دوشنبه 91/8/15 ] [ 8:44 صبح ] [ آرمان اکبرزاده ]

نظر

رابطه زیبای اعداد و زاویه ها که تا کنون نمی دانستید !

میخوام توجه تون رو به رابطه زیبای اعداد و زوایا جلب کنم!

سوال کلیدی: چرا 1 "یک" ــه؟ چرا 2 "دوئـــه" و....

من دیگه توضیح نمیدم خودتون ببینید...


















[ دوشنبه 91/8/15 ] [ 12:50 صبح ] [ آرش خدابخشی ]

نظر

فناوری جدید جزوهنویسی به شیوه دیجیتال

 این روزها جزوه‌نویسی و نت‌برداری به شیوه سنتی هم در معرض هجوم فناوری‌های نوین قرار گرفته است. برای مثال حالا دیگر قطعا می‌شود گفت که استفاده از پست الکترونیک و ارسال پیام‌های کوتاه جایگزین اسناد کاغذی شده است.

 

اما اگر ازجمله افرادی هستید که همچنان علاقه‌مندید جزوه‌هایی که با دستخط خودتان نوشته می‌شود را مطالعه کنید یا به نت‌برداری از طریق صفحه کلید تبلت یا گوشی تلفن همراهتان عادت ندارید این نوید را به شما می‌دهیم که فناوری‌های دیجیتالی برای این خواسته شما هم چاره‌ای اندیشیده است. در حقیقت این ابزارک دیجیتال پل ارتباطی میان شیوه‌های ارتباطی آنالوگ و دیجیتال است.

 

این ابزارک یک سیستم الکترونیکی قابل حمل است که از نظر ظاهری شبیه به یک خودکار طراحی شده است، اما در حقیقت ساختاری به مراتب پیچیده‌تر دارد.

در یک طرف این خودکار الکترونیک نمایشگر بسیار کوچکی وجود دارد که هرآنچه با استفاده از قلم روی سطح (هر سطحی) می‌نویسید را ردیابی کرده و نسخه‌ای از آن را در حافظه سیستم ثبت می‌کند.

همچنین کلیدهای کوچکی نیز روی بدنه آن طراحی شده است که به شما این امکان را می‌دهد تا متنی که نوشته‌اید را از طریق Wi Fi با افرادی را که مورد نظرتان است به اشتراک بگذارید. این سیستم می‌تواند افرادی که در اطراف شما در وضع فعالی قرار دارند شناسایی کند.

به این ترتیب با استفاده از دستخط خودتان متنی را روی هر سطحی یادداشت می‌کنید. حسگرهای فوتوالکتریکی که در نوک این قلم دیجیتال وجود دارد نوشته‌های شما را ردیابی می‌کند و در صورت درخواست شما نسخه‌ای از آن را به روش Wi Fi به هر شخص یا ابزاری که مدنظرتان باشد ارسال می‌کند.

از سوی دیگر هر فرد دیگری نیز می‌تواند به همین طریق متنی را به قلم دیجیتال شما ارسال کند و شما این متن ارسال شده را روی نمایشگر آن مشاهده کنید البته این سیستم امکان ارسال نامه‌های رسمی را فراهم نمی‌کند و تنها از این روش می‌توان برای نت‌برداری یا جزوه نویسی و ارتباطات نوشتاری دوستانه استفاده کرد حتی استاد نیز می‌تواند از این روش برای ارسال متن مورد نظر به دانشجویانی که در کلاس درس حضور دارند استفاده کند.



[ یکشنبه 91/8/14 ] [ 9:45 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

صفحه شطرنج و پاداش مخترع آن

روایت کرده اند که پادشاه هند که به سختی تحت تأثیر اختراع بازی شطرنج قرار گرفته بود ، به مخترع آن وعده داد که هر پاداشی بخواهد به او بدهد. مخترع تقاضایی کرد که به ظاهر خیلی ناچیز به نظر می رسید : او مقداری دانه های گندم در خواست کرد ، به نحوی که اگر آنها را در خانه های صفحه شطرنج جا دهند ، در هرخانه دو برابر خانه قبل وجود داشته باشد. پادشاه هند که ثروتمند ترین مرد جهان بود، نتوانست از عهده این درخواست برآید . در حقیقت این مرد ثروتمند شرقی با همه تصورات بی پایان خود نمی توانست این مقدار گندم را تهیه کند !

تعداد دانه ها گندم برابراست با مجموع توانهای متوالی 2از 5تا 63 یعنی615,551,759,573,744,446, 18 عددگندم اگر درهر سانتیمتر مکعب 25 دانه گندم جا بگیرد، روی هم این تعداد گندم به اندازه

685,253,337,922مترمکعب گندم می شود ( 20میلیون گندم درهر مترمکعب ). برای اینکه بتوان این مقدارگندم را بدست آورد، باید هشت بار تمام زمین را کاشت و هشت بار محصول آنرا جمع کرد. به عبارت دیگر این محصول را از سیاره ای می توان بدست آورد که سطح آن هشت برابر زمین باشد.

ابوریحان بیرونی برای محسوس کردن این عدد می گوید در سطح کره زمین 2305 کره را در نظر می گیریم و اگر از هر کره 10000 رود جاری شود، در طول رودخانه 1000 قطار قاطر حرکت کند و هر قطار شامل 1000 قاطر باشد و بر هر قاطر 8 کیسه گندم قرارداده باشیم و درهر کیسه 10000 دانه گندم باشد. آن وقت عدد همه این گندم ها را از تعداد گندم ها ی صفحه ی شطرنج کوچکتر می شود. به این ترتیب مخترع شطرنج درس خوبی به پادشاه هند داد و به او ثابت کرد که امکانات بی پایانی ندارد و نمی تواند هر خواهش مخترع را برآورد.                                                                                                                



[ پنج شنبه 91/8/11 ] [ 11:35 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

وحشتناک ترین رسوم دنیا !!+ عکس

[ یکشنبه 91/8/7 ] [ 10:44 عصر ] [ آرش خدابخشی ]

نظر

تا حالا بچه جوجه تیغی دیدی ؟!!

















[ یکشنبه 91/8/7 ] [ 7:27 عصر ] [ آرش خدابخشی ]

نظر

تصاویر فوق العاده آثار معلق هنرمند آلمانی



































[ یکشنبه 91/8/7 ] [ 7:26 عصر ] [ آرش خدابخشی ]

نظر

10 درس شگفت انگیز از زندگی انیشتین

1. کنجکاوی را دنبال کنید

“من هیچ استعداد خاصی ندارم .فقط عاشق کنجکاوی هستم “
چگونه کنجکاوی خودتان را تحریک می کنید ؟ من کنجکاو هستم. مثلا پیدا کردن علت اینکه چگونه یک شخص موفق است و شخص دیگری شکست می خورد .به همین دلیل است که من سال ها وقت صرف مطالعه موفقیت کرده ام . شما بیشتر در چه مورد کنجکاو هستید ؟
پیگیری کنجکاوی شما رازی است برای رسیدن به موفقیت.
 
2 .پشتکار گرانبها است
“من هوش خوبی ندارم، فقط روی مشکلات زمان زیادی میگذارم”
تمام ارزش تمبر پستی توانایی آن به چسبیدن به چیزی است تا زمانی که آن را برساند.مانند تمبر پستی باشید ؛ مسابقه ای که شروع کرده اید را به پایان برسانید .
با پشتکار می توانید به مقصد برسید.
 
3 .تمرکز بر حال
“مردی که بتواند در حالی که دختر زیبایی را می بوسد با ایمنی رانندگی کند ، به بوسه اهمیتی را که سزاوار آن هست نمیدهد “
پدرم به من می گفت نمی توانی در یک زمان بر 2 اسب سوار شوی .من دوست داشتم بگویم تو می توانی هر چیزی را انجام بدهی اما نه همه چیز .یاد بگیرید که در حال باشید.تمام حواستان را بدهید به کاری که در حال حاضر انجام میدهید.
انرژی متمرکز، توان افراد است، و این تفاوت پیروزی و شکست است .
 
4 .تخیل قدرتمند است .
“تخیل همه چیز است .می تواند باعث جذاب شدن زندگی شود .تخیلی به مراتب از دانش مهم تر است “
آیا شما از تخیلات روزانه استفاده می کنید ؟ تخیل از دانش مهم تر است ! تخیل شما پیش نمایش آینده شما است .نشانه واقعی هوش دانش نیست ، تخیل است.
آیا شما هر روز ماهیچه های تخیلتان را تمرین می دهید ؟اجازه ندهید چیزهای قدرتمندی مثل تخیل به حالت سکون دربیایند.
 
5 .اشتباه کردن
“کسی که هیچ وقت اشتباه نمی کند هیچ وقت هم چیز جدید یاد نمیگیرد “
هرگز از اشتباه کردن نترسید .اشتباه شکست نیست .اشتباهات شما را بهتر،زیرک تر و سریع تر می کنند، اگر شما از آنها استفاده مناسب کنید . قدرتی که منجر به اشتباه می شود را کشف کنید .
من این را قبل گفته ام ،و اکنون هم می گویم ، اگر می خواهید به موفقیت برسید اشتباهاتی که مرتکب می شوید را 3 برابر کنید .
 
6 .زندگی در لحظه
“من هیچ موقع در مورد آینده فکر نمی کنم ،خودش بزودی خواهد آمد”
تنها راه درست آینده شما این است که در “همین لحظه ” باشید .
شما زمان حال را با دیروز یا فردا نمی توانید عوض کنید .،بنابراین این از اهمیت فوق العاده برخوردار است، که شما تمام تلاش خود را به زمان جاری اختصاص دارید .این تنها زمانی است که اهمیت دارد ، این تنها زمانی است که وجود دارد .
 
7 .خلق ارزش
“سعی نکنید موفق شوید ، بلکه سعی کنید با ارزش شوید “
وقت خود را به تلاش برای موفق شدن هدر ندهید،وقت خود را صرف ایجاد ارزش کنید .اگر شما با ارزش باشید ،موفقیت را جذب می کنید
استعدادها و موهبت هایی که دارید را کشف کنید ، بیاموزید چگونه آن استعدادها و موهبت های الهی را در راهی استفاده کنید که برای دیگران مفید باشد .
تلاش کنید تا با ارزش شوید و موفقیت شما را تعقیب خواهد کرد .
 
8 .انتظار نتایج متفاوت نداشته باشید.
“دیوانگی : انجام کاری دوباره و دوباره و انتظار نتایج متفاوت داشتن “
شما نمی توانید کاری را هر روز انجام دهید و انتظار نتایج متفاوت داشته باشید ،به عبارت دیگر، نمی توانید همیشه کار یکسانی (کارهای روزمره) را انجام دهید، و انتظار داشته باشید متفاوت به نظر برسید.برای اینکه زندگی تان تغیر کند، باید خودتان را تا سر حد تغییر افکار و اعمالتان متفاوت کنید، که متعاقبا زندگی تان تغییر خواهد کرد.
 
9 .دانش از تجربه می آید .
“اطلاعات به معنای دانش نیست . تنها منبع دانش تجربه است “
دانش از تجربه می آید . شما می توانید درباره انجام یک کار بحث کنید ، اما این بحث فقط دانش فلسفی از این کار به شما می دهد .شما باید این کار را تجربه کنید تا از آن آگاهی پیدا کنید .تکلیف چیست ؟ دنبال کسب تجربه باشید !
وقت خودتون رو صرف یادگرفتن اطلاعات اضافی نکنید .دست بکار شوید و دنبال کسب تجربه باشید .
 
10 .اول قوانین را یاد بگیرید بعد بهتر بازی کنید.
“اگر شما قوانین بازی را یاد بگیرید از هر کس دیگر بهتر بازی خواهید کرد”
2 گام هست که شما باید انجام بدهید .اولین گام این است که شما باید قوانین بازی که می کنید را یاد بگیرید ،این یک امر حیاتی است.گام دوم این که شما باید بازی را از هر فرد دیگری بهتر انجام بدهید .اگر شما بتوانید این 2 گام را انجام دهید موفقیت از آن شما می شود.
 


[ یکشنبه 91/8/7 ] [ 10:11 صبح ] [ آرمان اکبرزاده ]

نظر

چاقویی که قطره آب را به دو نیم می کند

در افسانه‌ها وقتی می‌خواستند از تیز بودن تیغه شمشیر یا چاقو تعریف کنند، می‌گفتند دستمال ابریشمی را در هوا نصف می‌کند، اما با استفاده از قوانین فیزیک می‌توان حتی قطره آب را نیز به دو نیم کرد!

بریدن یک قطره آب به دو نیمه با استفاده از یک چاقو، شبیه به داستان‌های جن و پری به نظر می‌رسد؛ کاری که شاید بدون کمک جادو غیرممکن به نظر برسد. اما برای این کار شما به یک چاقوی جادویی نیازی ندارید، تنها لازم است که چاقویی داشته باشید که واقعا واقعا از آب متنفر باشد. آنتونیو گارسیا از دانشگاه ایالتی آریزونا و همکارانش طی آزمایشی نشان داده‌اند که یک چاقوی فوق آبگریز (superhydrophobic knife) می‌تواند یک قطره آب را به زیبایی هر چه تمام‌تر به دو نیمه برش دهد؛ عملکردی که کاربردهای بالقوه‌ای در تحقیقات زیست پزشکی دارد.

 
به گزارش نیوساینتیست، مواد آبگریز به شدت در مقابل مرطوب شدن از خود مقاومت نشان می‌دهند، و قطرات آب را مجبور می‌کنند تا در سطح آنها شکلی توپ‌مانند به خود بگیرند. گروه گارسیا یک قطره آب را روی غلاف آبگریز تفلون‌اندودی گذاشتند و با استفاده از دو حلقه سیم آن را در جای خود نگه داشتند. سپس چاقوهایی از جنس پلی‌اتان و روی ساختند، و آنها را با استفاده از نیترات نقره و محلول آبگریزی موسوم به HDFT آبکاری کردند.                                                                                                                                                                                                                                      /زمانی‌که گروه تحقیقاتی چاقو را به قطره آب نزدیک کردند، قطره به دو نیمه شکافته شد که هر کدام به یکی از حلقه سیم‌ها متصل بود (ویدئوی زیر را ببینید). با این وجود، قطرات تا حدودی در مقابل برش مقاومت می‌کردند و بلند کردن چاقو در میانه برش باعث می‌شد تا قطرات مجددا به یکدیگر وصل شده و شکل اولیه‌شان را به خود بگیرند.
توانایی برش پاکیزه و بی‌نقص قطرات، جداسازی پروتئین‌های مخلوط با مایعات زیستی را آسان‌تر می‌سازد و امکان آن را فراهم می‌سازد تا بررسی و تحلیل پروتئین‌ها سریع‌تر و کارآمدتر انجام شود.

دانلود فیلم چاقویی که قطره آب را به دو نیم می‌کند با حجم2.67mb



[ شنبه 91/8/6 ] [ 12:5 صبح ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

معنی بسیار جالب نام کشورهای مختلف جهان!

معنی بسیار جالب نام کشورهای مختلف جهان!


بورکینافاسو: سرزمین مردم درستکار

پاراگوئه: این سوی رودخانه

پاکستان: سرزمین پاکان

پاناما: جای پر از ماهی

پورتوریکو: بندر ثروتمند

ترکیه: سرزمین قوی‌ها

جامائیکا: سرزمین بهاران

ژاپن: سرزمین خورشید تابان

سریلانکا: جزیره باشکوه

شیلی: پایان خشکی- برف

عربستان سعودی: سرزمین بیابانگردان در تملک خاندان خوشبخت. واژه عرب به معنی گذرنده و بیابانگرد است. سعود یعنی خوشبخت.

فیلیپین: از نام پادشاهی اسپانیایی به نام فیلیپ

کلمبیا: سرزمین کلمب(کریستف کلمب)

کنیا: کوه سپیدی

کویت: دژ کوچک

گرجستان: سرزمین کشاورزان

لبنان: سفید

لیبریا: سرزمین آزادی

مکزیک: اسپانیای جدید

نیجریه: سرزمین سیاه

هلند: سرزمین چوب

هند: پر آب

یمن: خوشبخت



[ جمعه 91/8/5 ] [ 10:25 عصر ] [ آرش خدابخشی ]

نظر