سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشجویان مهندسی مکانیک شهرکرد

روبات فضانورد ناسا هنگام کار


R2 روبات انسان‌نمایی است که با همکاری ناسا و جنرال‌موتورز ساخت شده و در حال حاضر در کنار 6 همکار انسان خود، مشغول خدمت در ایستگاه فضایی بین‌المللی است. این روبات تنها ساکن دائمی ایستگاه فضایی است.
روباتی که در عکس زیر می‌بینید، Robonaut 2 یا همان روبات R2 ناسا است که در کمال وظیفه شناسی در حال کار کردن با سوئیچ‌های نصب شده در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) است.
ادامه مطلب...

[ یکشنبه 91/10/24 ] [ 8:21 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

ساخت ربات کودک با قابلیت نمایش احساسات

محققان دانشگاه کالیفرنیا ربات کودکی را با هدف بررسی توسعه شناختی کودکان طراحی کرده اند که قادر به تقلید حالات مختلف چهره مانند یک کودک خردسال است.
 ربات کودک آندرویدی‌ توسط محققان آزمایشگاه ادراک ماشین در دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو (UCSD)‌ و در قالب قرار داد همکاری با دو شرکت Kokoro‌ وHanson Robotics‌ بعنوان فعالان طراحی ربات های آندرویدی شبه انسانی انجام شده است.
طراحی ربات کودک Diego-san چند سال بطول انجامیده و محققان برای نخستین بار عملکرد این ربات را در مقابل دوربین به نمایش گذاشته اند.
ادامه مطلب...

[ جمعه 91/10/22 ] [ 8:53 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

زنبور عسل به کمک رباتها میآید

رفتار زنبور عسل در شناسایی نحوه حرکت و انتخاب مسیرها بسیار شگفت‌آور است. این حشرات ریزنقش با مغزی ساده و بدون نقشه ذهنی پیچیده باید بیاموزند که چگونه مناسبت‌ترین مسیرهای پروازی را میان گل‌ها انتخاب کنند.

 

این توانایی رفتاری به زنبور عسل این امکان را می‌دهد که مسیرهای پروازی را به بهینه‌ترین شکل انتخاب کرده و مسافت پروازی خود را تا 80 درصد کاهش دهد، دانشمندان معتقدند‌ شناخت عملکردی این نحوه رفتار در زنبور عسل می‌تواند در آینده به پیشبرد فناوری‌های هوانوردی و ناوبری کمک کند.

 

محققانی از دانشگاه سیدنی با استفاده از سیستم‌های رادار و دوربین‌های حساس به ردیابی به بررسی حرکت زنبورعسل میان گل‌ها پرداخته و آن را با یک مدل شبیه‌سازی شده برای انتخاب مسیرهای بهینه مقایسه کرده‌اند. ادامه مطلب...

[ سه شنبه 91/8/23 ] [ 6:44 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

فوتوبات ربات عکاس

اگر دوست دارید از میهمانی‌های خود عکس بگیرید اما میزبانی آنقدر شما را درگیر کرده است که فرصت عکاسی ندارید اشکالی ندارد «فوتوبات» این کار را برای شما انجام می‌دهد.

این ربات عکاس با استفاده از سنسور های مختلف خود افراد را در محیط پیرامونش تشخیص می‌دهد و به صورت اتوماتیک از آن‌ها عکاسی می‌کند و البته عکس‌ها را در صفحه نمایش کوچکی که روی آن وجود دارد نمایش می‌دهد.

از این وسیله تنها نمونه اولیه آن ساخته شده و عده‌ای آن را ناقض حریم خصوصی و ابزار جاسوسی می‌دانند اما در یک جمع خودمانی که همه از بودن فوتوبات اطلاع دارند شاید خاطرات فراموش نشدنی‌ای با این وسیله ثبت شود.



[ دوشنبه 91/8/15 ] [ 11:3 عصر ] [ آرمان اکبرزاده ]

نظر

ربات برای عمل قلب باز دست به تیغ شد


نخستین عمل قلب باز رباتیک در انگلیس، توسط سامانه جراحی رباتیک «داوینچی» در بیمارستان «نیو کراس» در ولورهامپتون با موفقیت انجام شد.

 سامانه جراح رباتیک داوینچی توسط جراحان از راه دور کنترل شده و با کمک دوربین بسیار پیشرفته، امکان نفوذ بداخل قلب با وضوح تصویری بسیار بالا را فراهم می کند؛ هر بازوی ربات مجهز به تجهیزاتی به ارزش سه هزار دلار است که پس از هر 10 عمل جراحی باید تعویض شوند.

جراحان تأکید می‌کنند که این روش بسیار ایمن‌تر از روش‌های جراحی قلب باز متداول است؛ در اعمال جراحی قلب معمولی قفسه سینه باز می‌شود، اما بازوهای رباتیک بین دنده‌های بیمار را برش می‌دهند و در حین جراحی یک تصویر سه بعدی دقیق با وضوح تصویری بسیار بالا از وضعیت قلب بیمار در اختیار جراح قرار می‌گیرد.

حرکت بازوهای رباتیک بوسیله کنترل از راه دور تننظیم می‌شود و در هر زمان که جراح دست خود را سه میلی متر تکان می‌دهد، بازوی رباتیک تنها یک میلی متر حرکت می‌کند.

دکتر «استفان بیلینگ» جراح قلب بیمارستان «نیوکراس» تأکید می‌گوید: "در اعمال جراحی با سامانه جراح رباتیک داوینچی، بیمار درد کمتری را تجربه کرده و زودتر از زمان طبیعی به منزل باز می‌گردد."

یک بیمار 22 ساله که به عارضه وجود حفره‌ای 3.5 سانتی متری در قلب مبتلا بود، بعنوان نخستین بیمار در انگلیس زیر تیغ جراح رباتیک رفت که این عمل 9 ساعت بطول انجامید.

پس از این عمل، جراحی پیچیده تر تعمیر دریچه میترال با کمک ربات جراح داوینچی بر روی یک بیمار 43 ساله انجام شد که در این روش نیز طول دوران نقاهت از شش ماه به دو ماه کاهش می‌یابد.

انگلیس پس از سوئد و فنلاند سومین کشور اروپایی است که مجهز به سامانه جراح رباتیک داوینچی شده است.



[ پنج شنبه 91/8/4 ] [ 8:54 صبح ] [ آرمان اکبرزاده ]

نظر

روبات کنکوری با انسان ها رقابت می کند

روبات کنکوری با انسان ها رقابت می کند

محققان ژاپنی در حال کار بر روی روباتی هستند که امید می‌رود از هوش کافی برای دستیابی به نمرات عالی در امتحانات ورودی دانشگاه برتر این کشور برخوردار باشد.

 

شرکت فوجیتسو و موسسه ملی انفورماتیک ژاپن اظهار کرده‌اند که هدف از ساخت این روبات، دستیابی آن به نمرات عالی در آزمون ورودی دانشگاه توکیو تا سال 2021 بوده که یکی از دانشگاه‌های طراز اول جهان محسوب می‌شود.

مغز مصنوعی این روبات به تحلیل واژگان، اعداد و معادلات پیش از ارائه پاسخ صحیح به سوالات آزمون بسیار مشکل دانشگاه توکیو خواهد پرداخت.

به گفته دانشمندان، این روبات باید سوالات آزمون را مورد بررسی قرار داده و فرمولها و معادلات را به شکلی تبدیل کند که بتواند آنها را پیش از حل از طریق جبر رایانه‌ای، پردازش کند.

پیش از آن این محققان امیدوارند که این روبات بتواند در آزمونهای ورودی ملی که تمام دانشجویان ژاپنی باید برای ورود به دانشگاه بگذرانند، با موفقیت عمل کند.

هدف نهایی از این کار، ساخت یک فناوری جدید بوده که افراد را قادر به استفاده آسان از ابزار بررسی پیچیده ریاضی می‌کند.

این اولین بار نیست که یک شرکت اصلی رایانه به ساخت یک روبات برای رقابت با انسانها پرداخته است.

در سال 2008 شرکت آی‌بی‌ام نیز از برنامه آمریکایی مسابقه « Jeopardy!» خواست تا ابررایانه واتسون این شرکت برای رقابت در برابر شرکت‌کنندگان انسانی وارد صحنه شود.

 پس از چند اجرای تمرینی، رایانه واتسون در این مسابقه در فوریه 2011 حاضر شده و توانست رقبای انسانی را یکی پس از دیگری شکست داده و در نهایت به جایزه یک میلیون دلاری دست یابد.



[ چهارشنبه 91/8/3 ] [ 5:16 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

رباتهایی که با انسان دوست میشوند!

ربات‌هایی که با انسان دوست می‌شوند!

محققان در حال طراحی نسل پیشرفته‌ای از ربات‌های شبه انسانی هستند که علاوه بر توانایی انجام طیف وسیعی از عملکردها می‌توانند در آینده دوست انسان شوند.

 

لابراتوار بریستول و دانشگاه اسکس از جمله مراکزی هستند که در حال طراحی نسل پیشرفته از ربات های شبه انسانی بوده و می‌توانند در مأموریت‌های امداد و نجات، خنثی‌سازی بمب، تعمیرات نیروگاه‌های اتمی، عملیات نظامی و شناسایی، اعمال جراحی و حتی ورزش، انسان را همراهی کنند.

برخی از این ربات های شبه انسانی می توانند مانند انسان راه بروند، فوتبال بازی کنند، تا 20 کلمه را بر زبان بیاورند، به 40 زبان خارجی صحبت کنند یا با واکنش های صورت و دست با انسان تماس برقرار کنند.

ربات iCub عملکردی مشابه یک کودک 3.5 ساله را داشته و می تواند نحوه یادگیری کودک در محیط را برای محققان مشخص کند. ربات Rovothespian نیز یک ربات قابل برنامه ریزی برای تقلید رفتار انسان و در حقیقت یک ربات بازیگر است. ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 91/8/3 ] [ 5:10 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

ربات انساننمای جدید با گامهای طبیعی

بخش رباتیک شرکت سامسونگ هفته گذشته جدیدترین ربات انسان‌نمای خود را موسوم به Roboray در رقابت IROS 2012 در پرتغال رونمایی کرد.

 

این محققان با همکاری با موسسه علوم و فناوری کره از سال 2004 در حال ساخت رباتهای انسان‌نما بوده‌اند و ربات Roboray در حقیقت یک پیشرفت از ربات پیشین آنها موسوم به Mahru به شمار می‌رود.

این ربات از مفاصل پای کنترل شده با نیروی جنبشی بهره برده که حرکت آن را بسیار شبیه به انسان کرده است. ادامه مطلب...

[ دوشنبه 91/7/24 ] [ 9:5 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

تاریخچه ربات ها

تاریخچه ربات ها

حدود سال 1250 م : بیشاپ آلبرتوس ماگنوس (Bishop Albertus Magnus) ضیافتی ترتیب داد که در آن، میزبانان آهنی از مهمانان پذیرایی می‌کردند. سنت توماس آکویناس (Thomas Aquinas ) برآشفته شد، میزبان آهنی را تکه تکه کرد و بیشاپ را ساحر و جادوگر خواند.

سال 1640 م : دکارت ماشین خودکاری به صورت یک خانم ساخت و آن را Ma fille Francine می‌نامید. این ماشین که دکارت را در یک سفر دریایی همراهی می‌کرد، توسط کاپیتان کشتی به آب پرتاب شد چرا که وی تصور می‌کرد این موجود ساخته شیطان است.

سال 1738 م : ژاک دواکانسن (Jacques de Vaucanson) یک اردک مکانیکی ساخت که از بیش از 4000 قطعه تشکیل شده بود. این اردک می‌توانست از خود صدا تولید کند، شنا کند، آب بنوشد، دانه بخورد و آن را هضم و سپس دفع کند. امروزه در مورد محل نگهداری این اردک اطلاعی در دست نیست.

قرن 18 م : یک مدل ساده از ربات که Karakuri Ningyo نامیده می‌شد در ژاپن به وجود آمد. این عروسک در مراسم چای ژاپنی مورد استفاده قرار گرفت و از چوب ساخته می‌شد. هنگامی که یک فنجان در سینی قرار می‌گرفت، یک استوپر توسط فنری که به بازوی عروسک متصل شده بود آزاد شده و با برداشتن فنجان از سینی مجدداً به جای خود باز می‌گشت. وقتی دوباره فنجان در جای خود قرار می‌گیرد وزن فنجان مجدداً استویییپر را تحریک می‌کرد و این حرکت دوباره استوپر را آزاد می‌نمود که این کار دستگیره را فشار می‌داد و باعث می‌شد عروسک با یک حرکت U دوباره به وضعیت اولیه خود باز گردد.

سال 1805 م : عروسکی توسط میلاردت (Maillardet) ساخته شد که می‌توانست به زبان انگلیسی و فرانسوی بنویسد و مناظری را نقاشی کند. سال 1923 م : کارل چاپک (Karel Capek) برای اولین بار از کلمه ربات (robot) در نمایشنامه خود به عنوان آدم مصنوعی استفاده کرد. کلمه ربات از کلمه چک robota گرفته شده است که به معنی برده و کارگر مزدور است. موضوع نمایشنامه چاپک، کنترل انسان‌ها توسط ربات‌ها بود. ولی او هرگونه امکان جایگزینی انسان با ربات و یا اینکه ربات‌ها از احساس برخوردار شوند، عاشق شوند، یا تنفر پیدا کنند را رد می‌کرد.

سال 1940 م : شرکت وستینگهاوس (Westinghouse Co.) سگی به نام اسپارکو (Sparko) ساخت که هم از قطعات مکانیکی و هم الکتریکی در ساخت آن استفاده شده بود. این اولین باری بود که از قطعات الکتریکی نیز همراه با قطعات مکانیکی استفاده می‌شد.

سال 1942 م : کلمه رباتیک (robotics) اولین بار توسط ایزاک آسیموف در یک داستان کوتاه ارائه شد.

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 91/7/23 ] [ 5:21 عصر ] [ آرمان اکبرزاده ]

نظر

سریعترین روبوماهی جهان بهدست یک ایرانی ساخته شد

سریع‌ترین روبوماهی جهان به‌دست یک ایرانی ساخته شد

 مدرس صادقی، محقق ایرانی دانشگاه ماساچوست و همکارانش موفق شده‌اند با هدف درک بهتر فیزیک بنیادی، سریع‌ترین روبات زیرآبی جهان را تولید کنند. این روبات می‌تواند در عملیات‌های تجسس به کار گرفته شود.

محبوبه عمیدی: هدف از ساخت اغلب روبوفیش‌هایی (روبات ماهی مانند) که تاکنون تولید شده‌اند، دستیابی به روبات‌های زیرآبی با حرکات دقیق و سرعت ثابت بوده است. اما یحیی مدرس صادقی، محقق ایرانی دانشگاه ماساچوست و همکارانش تلاش کرده‌اندسریع‌ترین روبوماهی جهان را با شتاب اولیه فوق‌العاده تولید کنند. چنین روبات سریع‌السیری می‌تواند برای اجرای مأموریت‌های مخفی دریایی یا حرکت در آب‌های متلاطم به کار گرفته شود.

 شتاب اولیه این روبات زیرآبی می‌تواند تنها در یک‌دهم ثانیه به بیش از 147 متر‌بر‌ثانیه برسد که حدود 15 برابر شتاب جاذبه زمین است. می توانید ویدئوی کوتاهی از شنای این روبات سریع‌السیر رااینجا تماشا کنید یا منتظر بمانید بارگذاری شود.

 

این ماهی لاستیکی که 50 سانتیمتر طول دارد، با الهام از شکل بدن گونه‌ای از اردک‌ماهی به نام chain pickerel طراحی شده است. سرتاسر بخش داخلی بدن این ماهی نواری فلزی تعبیه‌شده که پیش از حرکت توسط یک مکانیزم قفل‌کننده به شکل C نگهداری می‌شود. پس از آن یک عمل‌کننده پنوماتیکی خارجی روبوفیش را رها خواهد کرد تا انرژی پتانسیل جمع شده در نوار فلزی به انرژی جنبشی تبدیل‌ شده و به سرعت دم ماهی را به چپ و راست حرکت دهد.

شتاب اولیه این ماهی روباتیک در زیرآب 8 برابر سریع‌ترین نمونه‌های مشابه و نزدیک به 40 متر‌بر‌ثانیه است. مدرس صادقی می‌گوید: «زیبایی این طرح به سادگی آن است».

تیم سازنده این روبوفیش دارد تلاش می‌کند، بخش‌های عملیاتی خارجی را به شکل دیگری در بدن این ماهی تعبیه کند. به این منظور گروه از تعدادی سروو موتور«servo motor» استفاده خواهد کرد که نزدیک سر این ماهی قرار خواهند گرفت و نیروی مورد نیاز برای حرکت نوار فلزی را تأمین خواهند کرد.

مدرس صادقی می‌گوید: «شاید این ماهی در آینده کاربردهای نظامی نیز داشته باشد اما در حال حاضر این تیم روی درک بهتر فیزیک بنیادی تمرکز کرده است».



[ پنج شنبه 91/7/20 ] [ 6:27 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر