سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشجویان مهندسی مکانیک شهرکرد

بزرگترین برنامه علمی ناسا در 2015

ناسا با هدف پیگیری برنامه‌های اکتشافات فضایی از جمله ارسال فضانورد به مریخ و توسعه تلسکوپ فضایی، خواستار بودجه 17.5 میلیارد دلاری شده است.

 

بودجه درخواستی ناسا برای سال مالی 2015 یک درصد کمتر از بودجه تصویب شده توسط کنگره برای سال 2014 است؛ بر این اساس بودجه این سازمان فضایی از 17.64 میلیارد دلار به 17.46 میلیارد دلار کاهش پیدا می‌کند.

بودجه درخواستی سال آینده ناسا برای پیگیری پروژه‌های اصلی در دست انجام و شروع مأموریت‌های علمی جدید هزینه خواهد شد.

بر این اساس، بودجه برنامه سرنشین‌دار تجاری از 696 میلیون دلار در سال 2014 به 848 میلیون دلار در سال 2015 افزایش خواهد یافت.

«چارلز بولدن» مدیر ناسا معتقد است که تصویب این بودجه، سازمان فضایی را در مسیر درست برای پیگیری پروژه‌های جاری و شروع برنامه‌های جدید بخصوص چشم‌انداز ارسال انسان به مریخ تا دهه 2030 میلادی قرار خواهد داد.

بزرگترین برنامه علمی ناسا، پروژه تلسکوپ فضایی «جیمز وب» محسوب می‌شود که رقم 645 میلیون دلار از بودجه 2015 را به خود اختصاص داده است؛ بودجه کلی تلسکوپ فضایی برای یک مأموریت پنج‌ ساله بالغ بر 8.8 میلیارد دلار ارزیابی می‌شود؛ این تلسکوپ اکتبر 2018 توسط موشک آریان 5 راهی فضا خواهد شد.

علاوه بر تکمیل آینه‌های تلسکوپ «جیمز وب»، امکان ارسال فضانوردان آمریکایی از خاک این کشور تا سال 2017 به منظور کاهش وابستگی به کپسول فضایی سایوز روسیه، از جمله مهمترین برنامه‌های آتی ناسا محسوب می‌شوند.



[ شنبه 92/12/17 ] [ 10:7 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

تصاویر هواپیمای مافوق صوت ویژه ثروتمندان

صنعتگران هواپیما با استفاده از فناوری، جدیدترین هواپیمای جت مافوق صوتی ساخته اند که خاص مسافران بسیار ثروتمند است.

 

این هواپیما که Spike S-512 نام دارد و نخستین جت مافوق صوت خصوصی آماده فروش جهان است دارای یک کابین مسافران بدون پنجره است که دیوارهای داخلی آن با نمایشگرهای نازک پوشانده شده است و نمای آسمان را به خوبی برای مسافران نمایش می دهد.

 

دوربین هایی در بیرون این جت تعبیه شده است که دید بیرون را به درون هواپیما می آورد اما مسافران می توانند در صورت تمایل یکی از تعدادی از صحنه های پانارومیک را انتخاب کرده و یا در صورت نیاز به خواب و استراحت نمایشگرهای کم نور را بر گزینند.

شرکت "اسپایک ایرواسپیس" سازنده این هواپیمای فناورانه می گوید برداشتن پنجره ها چالش های بزرگ را از طراحی و ساخت بدنه هواپیما از بین می برد و عرضه هواپیمایی را امکان پذیر می کند که از نظر ساختار بی عیب و نقص است و به لطف برخورداری از سطح صاف بیرونی اصطکاک آن نیز کاهش می یابد.

طرح های هواپیمای S-512 نخستین بار دسامبر گذشته اعلام شد و گروهی از مهندسان سابق شرکت بوئینگ و گلف استریم امیدوارند هواپیمای آنها دو برابر سریع تر از جت های تجاری کنونی باشد.

این هواپیما در بالاترین سرعت به هزار و 370 مایل بر ساعت دست می یابد و سرعت کروز آن هزار و 218 مایل بر ساعت خواهد بود.این هواپیمای جدید می تواند مسافت بین نیویورک و لندن را سه - چهار ساعته طی کند. گفتنی است هواپیمای فوق صوت کونکورد می تواند در همین مدت این مسیر را طی کند.

اسپایک در حال حاضر پیش بینی می کند جت آنها از دسامبر 2018 با قیمت 80 میلیون دلار به بازار عرضه شود اما مفهوم سفر بدون پنجره برای مسافرانی که خیلی هم ثروتمند نیستند احتمالا زود تر از این موعد محقق می شود.



[ شنبه 92/12/17 ] [ 10:4 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

جزئیات جدید از پهپاد فوق سری انگلیس

پهپاد فوق سری Taranis انگلیس که گفته ‌می‌شود یکی از پیشرفته‌ترین هواپیماهای بدون سرنشین جهان است، نخستین آزمایش پرواز را با موفقیت پشت سر گذاشت.

 

نسل جدید هواپیمای بدون سرنشین وزارت دفاع انگلیس یکی از محرمانه‌ترین طرح‌های نظامی این کشور محسوب می‌شود که ماه آگوست 2013 (مرداد 92) مورد آزمایش قرار گرفت، اما جزئیات آن به تازگی منتشر شده است.

کار طراحی پهپاد فوق سری Taranis از سال 2006 و با بودجه 300 میلیون دلاری آغاز شده است.نخستین تست پرواز این پهپاد بمدت 15 دقیقه خارج از انگلیس انجام شد، اما جزئیات محل دقیق این تست بصورت محرمانه باقی مانده است.

همچنین بخش عمده‌ای از جزئیات ساخت Taranis بصورت طبقه‌بندی شده و سری هستند، اما اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد، طول هواپیما 12.5 و طول بال آن 10 متر است.

این پهپاد با همکاری محققان 250 شرکت بزرگ از جمله رولز رویس، GE Aviation Systems ،QinetiQ و BAE Systems طراحی شده است.

هواپیمای جاسوسی Taranis از توانایی شرکت در عملیات شناسایی و حمله به اهداف تعیین شده در خاک دشمن بدون رهگیری توسط سیستم‌های مداری برخوردار است.

این پهپاد قادر به انجام مأموریت‌های از پیش برنامه‌ریزی شده و کنترل مسیر پروازی بصورت خلبان خودکار است.



[ دوشنبه 92/11/28 ] [ 6:20 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

تست هواپیما هیدروژنی بدون سرنشین توسط بوئینگ

صاحبان شرکت اظهار داشتند که یک هواپیما جاسوسی بزرگ بدون سرنشین که بوئینگ در حال درست کردن آن می باشد،ششمین تست پروازش را در دسامبر گذراند و یک رکورد استقامت برای نمونه اولیه با پرواز کردن به مدت بیش از پنج ساعت،به ثبت رساند.

 

فانتوم عظیم الجثه بوئینگ یک هواپیما بدون سرنشین است که با هیدروژن مایع کار می کند و برای ماموریت های جاسوسی و شناسایی در ارتفاع زیاد  و طولانی مدت طراحی شده است.

بر اساس گفته های صاحب منصبان بوئینگ،در حالی که در تست پرواز ماه دسامبر،از پایگاه هوایی ادوارد (Edward) در کالیفرنیا،بیش از پنج ساعت پرواز کرد،فانتوم برای این طراحی شده که در آخر بتواند تا پنج روز در ارتفاع 65 هزار پایی(19,800 متری) پرواز کند.این هواپیما بدون سرنشین طول بالی دارد که 150 پا (46 متر) کش می آید و می تواند 450 پوند(204 کیلوگرم) وسیله حمل کند.

همچنین می تواند با وسیله های مختلف جمع کننده اطلاعات از قبیل سنسور هایی برای نظارت و دنبال کردن ارتباطات،تجهیز شود.این هواپیما بدون سرنشین اولین پرواز آزمایشی خود را در 1 ژوئن 2012 انجام داد که به مدت 28 دقیقه در هوا ماند و به ارتفاع 4,080 پایی (1,244 مرتی)رسید.

اما این افتتاحیه با یک فرود سخت پایان یافت و موجب شد که یکی از چرخ های فرود بشکند.سپس مهندسان تعمیرات را انجام دادند و به آن بهبود بخشیدند و فانتوم دوباره در 25 فوریه 2013 پرواز کرد و به مدت 66 دقیقه در آسمان باقی ماند و به ارتفاع بیش از 8,000 پایی(2,440) متری رسید.



[ پنج شنبه 92/11/17 ] [ 6:46 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

مینی هلی کوپتر بدون سرنشین حامل دوربین در کیک استارتر

هیجان جویانی که علاقه به ضبط کارهای خود دارند،شاید به زودی قادر به استفاده از یک ربات پرنده مجهز به تکنولوژی ((من را دنبال کن)) برای گرفتن فیلم هوایی از ماجراجویی شان باشند.

 به گزارش از لایو ساینس، یک شرکت به نام اردرویدز(AirDroids) یک سری فعالیت های هدفمند کیک استارتری برای جمع آوری پول برای ساخت یک هلی کوپتر کوچک بدون سرنشین مه می تواند کاربران را در هوا از طریق اسمارت فون ها دنبال کند،را شروع کرده است. ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 92/11/17 ] [ 6:44 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

طراحی هواپیمای مفهومی سهطبقهای

یک مبتکر خلاق به نام «اسکار وینالز» نسخه‌ مفهومی یک هواپیمای سه‌طبقه‌ را ارائه داده است.

 

این سامانه موسوم به «Sky Whale» دارای چهار موتور اصلی است که دو عدد از آنها در بخش دم آن جاسازی شده‌اند.تمامی این چهار موتور می‌توانند تا 45 درجه بچرخند و به هواپیما در طول اوج‌گیری‌های آن، توانایی جدی بدهند.

یک سیستم موتور توربوالکتریکی هیبریدی نیز در ارائه قابلیت موردنیاز Sky Whale برای برخاستن کمک می‌کند.سلول‌های خورشیدی که در سقف این سامانه قرار دارند، ابزار الکترونیکی را حین پرواز نیرودهی می‌کنند و انرژی اضافی را به موتورهای هیبریدی می‌دهند.

فناوری جدید امکان حمل 755 مسافر را در سه طبقه جداگانه فراهم می‌سازد.تعدادی از مسافران در طبقه فوقانی می‌نشینند، مسافران تجاری در طبقه وسط و خدمه نیز در طبقه پایین قرار می‌گیرند.

در این فناوری، وزن، صدای موتور، مصرف سوخت و زمان‌های پرواز در مقایسه با سامانه‌های کنونی کاهش می‌یابد.گفته می‌شود، در صورت واردشدن این مفهوم به مرحله تولید، وینالز نسخه گردشگری فضایی آن را نیز ارائه خواهد داد.



[ پنج شنبه 92/11/10 ] [ 9:6 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

تصاویری از هواپیماهای آینده

طراحان آینده صنعت هواپیمایی جهان را به شکلی شگفت‌انگیز پیش‌بینی کرده‌اند و انتظار دارند که این هواپیما‌ها در آینده ساخته شود.

طراحان صنایع هواپیماسازی در دنیا با همکاری "سازمان فضایی ناسا" نمونه‌هایی از هواپیماهای تخیلی که شاید در آینده در سال 2025 طرح واقعی آن‌ها ساخته شود را با استفاده از برنامه‌های گرافیکی کامپیوتری شبیه‌سازی کرده‌اند.

گفتنی است، هواپیماهای آینده بر اساس محاسبات کار‌شناسان باید حدود 7000 مایل را پوشش مسافتی دهد، همین‌طور باید قادر به حمل محموله باری بین وزن 50 تا 100 هزار پوند باشد.
همچنین، سرعت آن باید بسیار بیشتر از هواپیماهای کنونی باشد و مکانیزم‌هایی نیز در ارتباط با دیوار صوتی باید برای آن لحاظ شود.
این هواپیماهای فوق پیشرفته در آینده باید سروصدای کمی در فرودگاه‌ها تولید نمایند و همینطور مصرف سوخت آن‌ها بسیار کمتر از نمونه‌های کنونی باشد. شرکت بوئینگ از جمله اولین شرکت‌های هواپیماسازی در دنیا است که در زمینه ساخت هواپیماهای تخیلی برای آینده گام‌های ابتدایی را برداشته است.



[ چهارشنبه 92/10/25 ] [ 11:47 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

سال 2014 شاهد چه رویدادهای نجومی رخ می دهد

درحالیکه در سال 2013 میلادی سفر دنباله‌دار آیسان (ISON) بداخل منظومه شمسی و نابود شدن در جو خورشید توجه اغلب اخترشناسان و منجمان را به خود جلب کرده بود، سال جدید میلادی با پدیده نجومی مشابهی همراه نیست.

 

در تقویم رویدادهای نجومی سال 2014 میلادی شاهد این پدیده‌ها خواهیم بود: ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 92/10/25 ] [ 11:43 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

ساخت ابزارهای الکترونیکی ناپدیدشونده

محققان پس از سال‌ها تحقیق توانسته‌اند مدارهای الکترونیکی را طوری بسازند که از طرف بدن به عنوان عامل بیولوژیک غیرخطرناک شناسایی ‌و پس از انجام کارشان براحتی در بدن حل ‌شوند.

 

جان راجرز محقق چهل و پنج ساله بیش از 15 سال است که به تولید ابزارهای الکترونیکی پرداخته است که نمی شکنند و براحتی خم می شوند . ابزارهای او، از بخیه های جراحی گرفته که دمای پوست را بررسی می کند تا حسگرهایی که وقتی عمر مفیدشان تمام شد حل می شوند و از بین می روند را شامل می شود. این گروه آخر براحتی وارد محیط نرم و مرطوب بدن موجودات زنده می شوند و اثری از خود برجای نمی گذارند.

راجرز و همکارانش با ساخت این ابزارها قصد دارند بسیاری از محدودیت های موجود را حذف کنند. ادامه مطلب...

[ دوشنبه 92/9/11 ] [ 8:19 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

برخورد احتمالی یک سیارک 44800 مگاتنی از تی ان تی با زمین

 طی سالهای متمادی آخرین روز حیات زمین به کرات پیش بینی شده، به تاریخ مورد نظر رسیده و به سلامت عبور کرده اما یک پیش بینی برای آخرین روز دنیا بیش از 50 سال است که ذهن ستاره شناسان را به خود مشغول کرده است.
دانشمندان ناسا مدتی است که سیارکی را با نام 1950 DA تحت نظر دارند که درحال حاضر در نیمه مسیر برخورد به زمین در تاریخ 16 مارس 2880 است.
این سیارک سنگی است که قطر آن حدود یک هزار متر است و با سرعت 15 کیلومتر در ثانیه نسبت به زمین حرکت می کند. براساس این پیش بینی ها این سنگ به قدری به زمین نزدیک می شود که با سرعت 61 هزار کیلومتر در ساعت به اقیانوس آتلانتیک برخورد می کند.
براساس تخمینها و برآوردهای دانشمندان اگر سیارک 1950 DA قرار باشد با زمین برخورد کند نیروی آن معادل 44800 مگاتن ماده منفجره تی ان تی خواهد بود. اگرچه احتمال یک برخورد تنها 0.3 درصد است که این امر خطر برخورد این سیارک با زمین را نسبت به سایر سیارکها 50 درصد قرار می دهد. ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 92/8/30 ] [ 8:18 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر