سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشجویان مهندسی مکانیک شهرکرد

بازسازی چهره ایرانیان باستان از طریق جمجمه

پژوهشگر ایرانی دانشگاه پورتموث انگلیس چهره دو ایرانی باستان را بر اساس جمجمه های آنها بازسازی کرد.

دکتر "مازیار اشرفیان بناب" متخصص ژنتیک که در بازسازی چهره بر اساس جمجمه تخصص دارد می گوید: این دو جمجمه از طرف موزه تاریخ پزشکی ایران به دست او رسیده است.

به گفته وی، در این فرایند بر اساس ضخامت نسج نرم جمجمه و همچنین شکل و اندازه آن، عضلات از عمقی ترین لایه به سطحی ترین لایه بازسازی می شود و در نهایت پوست روی آن قرار می گیرد.

این پژوهشگر اضافه کرد: با کمی ویراستاری به مرحله ای می رسیم که چهره فرد بازسازی شده و می توان از آن برای تعیین هویت فرد استفاده کرد.
این نخستین بار است که جمجمه های به دست آمده از منطقه ایران در آزمایشگاه بازسازی چهره دانشگاه پورتموث بازسازی می شود.
یکی از این جمجمه ها به دختری 14 ساله متعلق است که حدود 4850 سال پیش در شهر سوخته در استان سیستان و بلوچستان کنونی زندگی می کرده است.
جمجمه دوم جمجمه مردی است میانسال حدود 38 تا 45 ساله که در حفاری های تصادفی در ارجان در اطراف بهبهان در استان خوزستان کشف شده است.
به گفته اشرفیان اشیا بسیار ارزشمند و گرانقیمتی از جمله اشیا طلایی و نفیس و شمشیر طلایی در مقبره این مرد کشف شده است. این مرد باستانی در داخل تابوت برنزی نفیسی قرار داشته و گفته می شود او یکی از حکمرانان ایلام بوده که 700 تا 1200 سال پیش از میلاد زندگی می کرده است. 



[ چهارشنبه 91/10/20 ] [ 8:25 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

تاریخ رویدادهای نجومی سال 2013

سال جدید میلادی با وقایع نجومی دیدنی از جمله گذر دو ستاره دنباله‌دار PANSTARRS و ISON همراه است و در ماه امسال، می‌توان دست کم شاهد یک رویداد نجومی بود.

در تقویم رویدادهای نجومی سال 2013 میلادی شاهد این پدیده ها خواهیم بود:

21 ژانویه- مقارنه نزدیک ماه و مشتری

ساکنان آ‌مریکای شمالی شاهد مقارنه و عبور ماه از بخش جنوبی سیاره مشتری خواهند بود که نزدیک‌ترین مقارنه تا سال 2026 میلادی محسوب می‌شود.

2 تا 23 فوریه – نمای زیبای عطارد

سیاره عطارد در غرب آسمان و کمی پس از غروب خورشید در نمای زیبا قابل مشاهده خواهد بود.
ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 91/10/20 ] [ 8:20 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

نظریه انشتین مورد تردید قرار گرفت !



یک فیزیکدان دانشگاه آریزونا مدعی است که درستی یا نادرستی فرمول E=mc2 انیشتین بستگی به مکان قرار گرفتن شیء در فضا دارد.

 آندری لبد، جامعه فیزیک را با ارائه ایده جدید خود به هیجان آورده است.
این ایده هنوز در مراحل آزمایشی قرار دارد و بر این مبناست که درستی یا نادرستی فرمول E=mc2 انشتین بستگی به مکان قرار گرفتن شیء در فضا دارد.
با نخستین انفجارات بمب‌های اتمی، جهان، شاهد یکی از مهم‌ترین قواعد متعاقب علم فیزیک بود. این قاعده مدعی است که انرژی و ماده همسان هستند و می‌توانند به یکدیگر تبدیل شوند.
ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 91/10/20 ] [ 8:17 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

دست یابی به دمای زیر صفر مطلق کلوین

s

دانشمندان با تولید یک گاز اتمی توانسته‌اند به دمای منفی یک‌میلیاردیم کلوین برسند؛ دمایی کمتر از صفر مطلق کلوین که پیش از این، غیرممکن تلقی می‌شد. این دستاورد ممکن است با انرژی تاریک نیز مرتبط باشد.
شاید غیر محتمل‌تر از یخ زدن آتش دوزخ به نظر برسد، ولی فیزیکدان‌ها گاز اتمی خاصی تولید کرده‌اند که برای اولین بار به دمایی زیر صفر مطلق کلوین رسیده است. این تکنیک راهی را باز کرده که بتوان موادی با دمای منفی کلوین و همچنین ابزارهای کوانتومی جدیدی تولید کرد و یک معمای بزرگ کیهانی را با استفاده از آن حل کرد.
ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 91/10/20 ] [ 8:9 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

چند سایت مفید ................

این سایت ها برای دانلود نرام افزار و پروزه و تحقیق و.....مورد استفاده اند

www.circuitdigram.com

 www.electronics-lab.com

www.fmuser.com

با تشکر از همکلاسیان.....مدرک داشتن



[ چهارشنبه 91/10/13 ] [ 11:8 عصر ] [ جلال شاکریان ]

نظر

میازار



[ پنج شنبه 91/10/7 ] [ 11:5 عصر ] [ جلال شاکریان ]

نظر

چتری از جنس هوا!

طراحان به فکر ساخت چتری هستند که با همه تصوری که تا امروز از یک چتر داریم متفاوت است، در این وسیله جدید قرار است ابری از هوا جایگزین پوشش‌های پلاستیکی شود.
 دسته این چتر جدید دارای مکنده ای از هوا خواهد بود که از زیر آن هوا را مکیده و از قسمت بالای چتر با فشار بیرون می‌دهد تا لایه ای از هوا مانع عبور قطرات باران شود، این وسیله با تنظیم فشار می‌تواند سطح پوشش چتر را هم افزایش دهد.
البته عملی شدن این ایده به مهندسی بالایی نیاز دارد و اکنون تنها یک طرح مفهومی از چتری برای آینده است اما اگر مهندسان بتوانند این ایده را از کاغذ بیرون بیاورند در روزهای بارانی از حمل چتر های بزرگ و جاگیر خلاص خواهیم شد!

ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 91/9/23 ] [ 7:4 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

پیام خود را با آب بنویسید!

دانشمندان با استفاده از فناوری نانو توانسته‌اند مواد مرطوب گزینشی را تولید کنند که برای نوشتن پیام‌های طولانی‌مدت با استفاده از آب قابل استفاده هستند.
 این محققان اخیرا با تیمی از دانش‌آموزان و استادان دبیرستان مریماک، مفهوم موسوم به «hydroglyphics» را بصورت یک نسخه نمایشی آموزشی درآورده‌اند. ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 91/9/22 ] [ 4:34 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

برخورد دهنده بزرگ دوباره شگفتی ساز شد

دانشمندان در برخورد دهنده بزرگ هادرون اعتقاد دارند که نتایج آزمایشهای آنها یک نوع ماده جدید ایجاد کرده است.
دانشمندان برخورد دهنده بزرگ هادرون اظهار داشتند که برخوردها میان پروتونها و یونهای سربی در برخورد دهنده بزرگ هادرون به ایجاد یک رفتار جدید در برخی از ذرات منتهی شده است.
این امر نشان می دهد که برخوردها یک نوع ماده جدید تولید کرده است. یک پروتون با یک هسته سربی برخورد و رگباری از ذرات را از طریق آشکار ساز آلیس (ALICE) ارسال می کند.
ادامه مطلب...

[ سه شنبه 91/9/21 ] [ 7:58 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

تصویر فکر نکردن در مغز ما

تاکنون به این مسئله فکر کرده اید که فکر نکردن چه شکلی است؟ اگر پاسخ منفی است باید به مشاهده طرحی که یک هنرمند از ذهن خالی خود به صورت جسمانی تهیه کرده نگاهی بیاندازید.
 گوستاو متزگر به عنوان یک هنرمند با شهرت چندان با فکر کردن به این که فکر نکردن چه شکلی دارد تصویر ذهن خالی خود را به صورت جسمانی و عینی ارائه کرده است.
وی برای پی بردن به این موضوع خود را به یک اسنکر الکتروانسفالوگرافی متصل کرده و این اسکنر نیز به یک ماشین حکاکی رباتی متصل شد، سپس متزگر تلاش کرد که به هیچ چیز فکر نکند.
ادامه مطلب...

[ یکشنبه 91/9/19 ] [ 3:53 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر