سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشجویان مهندسی مکانیک شهرکرد

سفـر مجـازی با هواپیـما، به دور دنـیا !

زمانی که شما برای مقصدی، مسیری هوایی را انتخاب می کنید، هنگام ورود به هواپیما و قرار گرفتن روی صندلی خودتان توجه خاصی به پنجره ی هواپیما دارید. خصوصا اینکه پرواز شما در یک روز بارانی، در یک شب نورانی و در ارتفاعی مناسب باشد که بتوانید مناظر شهری و طبیعی زیر پایتان را تحت نظر داشته باشید. اما از آنجا که این مناظر تنها برای چند لحظه در نگاه شما خودنمایی می کنند، در این ایمیل مجموعه ای از عکس های گرفته شده از سراسر جهان از زاویه ی داخل هواپیما را تقدیم شما دوستان پرشین استار می کنیم. با توجه به افزایش 65 درصدی و احتمال افزایش 100 درصدی بلیط پروازهای داخلی در ایران و همینطور سرسام آور شدن نرخ مسافرت های برون مرزی با هواپیما، امیدواریم از این پرواز مجازی بدون بلیط و البته هیجان انگیز لذت ببرید!




















































































[ جمعه 91/9/17 ] [ 6:4 عصر ] [ آرمان اکبرزاده ]

نظر

رادیو ساخت رادیو با دکمه چوب پنبهای

طراحان نروژی با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی، رادیو کوچکی طراحی کرده اند که با استفاده از یک چوب پنبه روشن و خاموش می شود.
 با وجود تغییرات متعدی که در ظاهر رادیو ها ایجاد شده است، روشن و خاموش کردن دستگاه با فشردن یک دکمه انجام می شود، اما طراحان نروژی در رادیو Plugg‌ از یک چوب پنبه ساده بعنوان دکمه روشن و خاموش کردن دستگاه استفاده کرده اند.
علاوه بر این خلاقیت در طراحی کلید روشن و خاموش کردن، ساختار اصلی رادیو با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی و برش لیزری قطعات الکترونیک ساخته شده است.
باندهای رادیو از طریق دکمه کوچکی که در کنار بدنه دستگاه نصب شده است، تنظیم می شود؛ روشن یا خاموش کردن رادیو نیز با قرار دادن یا برداشتن چوب پنبه در داخل محفظه بلندگو انجام می شود.
نمونه اولیه رادیو Plugg‌ ساخته شده و هنوز زمان دقیق برای عرضه تجاری این محصول اعلام نشده است. 



[ چهارشنبه 91/9/15 ] [ 11:45 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

ساخت دست مصنوعی که فکر می کند !

محققان دانشگاه فناوری چالمرز در سوئد نخستین بازوی کاملا قابل کاشت روباتیکی را ساخته اند که با قدرت فکر کنترل می شود.

 این بازو از سلول های عصبی و ماهیچه های باقی مانده خود معلول استفاده می کند تا بیشترین حد ممکن از یک سطح درونی از کنترل را ارائه کند. ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 91/9/15 ] [ 11:41 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

آسفالت خیابانهای کانادا با مواد بازیافتی

مقامات شهر ونکوور در کانادا که قصد دارند این شهر را تا سال 2020 به سبزترین شهر جهان تبدیل کنند، آنها در اقدام جالبی از پلاستیک های بازیافتی برای آسفالت خیابانهای این شهر استفاده کردند.
بر اساس اعلام مقامات این شهر، چنین اقدامی گازهای گلخانه ای را کاهش داده و کیفیت هوای شهر را بهبود می بخشد.
ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 91/9/15 ] [ 11:40 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

ن بنزینی که از هوا تولید می شود !

در پارک صنعتی بریتانیا و درست در نزدیکی جایی که جورج استیون حدود 190 سال پیش نخستین قطار بخار را به راه‌انداخت، انقلابی دیگر در صنعت حمل و نقل جهان در حال وقوع است.
 هر روز ماشین‌آلات موجود در کارخانه‌ای در این مکان، نیم لیتر بنزین خالص تولید می‌کنند. البته شاید تولید بنزین در چنین حجمی کم اهمیت و بی‌ارزش به نظر برسد، اما نکته شگفتی‌ساز این داستان این است که ماده اولیه ساخت این بنزین، هواست.
شرکت AFS که در شهری در 350 کیلومتری لندن فعالیت می‌کند خبر از کاربردی ساختن ایده‌ای داد که سابقه چند دهه‌ای دارد.
حدود 40 سال پیش و در اوج بحران انرژی و نفت بود که برای اولین‌بار ایده جدا کردن کربن، هیدروژن و اکسیژن از گاز دی اکسیدکربن و بخار آب موجود در هوا و تبدیل آن به متانول و سپس بنزین مطرح شد. ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 91/9/15 ] [ 11:36 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

خرپا

خرپا
سازه‌ای صلب از واحد‌های مثلثی شکل است که از اتصال اجزای باریک و بلند ساخته شده است. خرپا‌ها توانایی تحمل نیروهای کششی و فشاری را دارند.
خرپاها از جمله? ساده‌ترین اعضاء باربر سازه‌ها هستند که در کل به عنوان اعضاء خمشی عمل نموده و در سقف‌ها، پل‌ها، و سازه‌های هوا و فضا مورد استفاده قرار می‌گیرند. دراین گونه سازه‌ها به علت عدم وجود نیروی برشی و لنگر خمشی در تک تک اعضاء متشکله مثلث‌ها اتصالات باید به صورت مفصلی مدل شود.
خرپا بر حسب تعریف از مجموعه‌ای از اعضا‌یی بوجود می‌آید که همگی در یک صفحه قرار داشته و ترکیب آنها یک شبکه مثلثی ایجاد نماید. چون در خرپا‌ها فرض می‌شود که اعضا در انتهای خود به اعضای دیگر لولا شده‌اند بنابر این شکل مثلثی تنها شکل پایدار خواهد بود.
ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 91/9/15 ] [ 6:52 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

تصویر متحرک از طراحی یک میز شگفت انگیز

ابعاد این میز با طراحی شگفت انگیزی که دارد تغییر می کند.

 

 



[ سه شنبه 91/9/7 ] [ 12:46 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

جدیدترین رتبههای دانشگاههای ایران

وزارت علوم اعلام کرده است دانشجویان خارج از کشور می توانند به دانشگاه های همتراز داخلی بیایند و ادامه تحصیل دهند. اما دانشگاه های ایران چه رتبه ای دارند؟
 رتبه علمی دانشگاه های ایران، در چند سال گذشته یکی از چالش های علمی است که دانشجویان معمولا با آن سر و کار داشته اند. زمانی اعلام شد دانشگاه های ایران رتبه زیر هزار هم ندارند، بعد هم رتبه های دیگری اعلام شد که مثلا دانشگاه تهران زیر 500 است.
اما اکنون رتبه بندی دانشگاه ها بر اساس عملکرد آکادمیک URAP نشان می دهد دانشگاه تهران رتبه 170 دنیا را دارد. 
لابراتوار تحقیقاتی رتبه بندی دانشگاه ها بر اساس عملکرد آکادمیک (University Ranking by Academic performance) از سال 2009 بیش از 2000 دانشگاه برتر در سراسر جهان را بر اساس معیارهای کمی و کیفی رتبه بندی کرده است.
دانشگاه هاروارد از آمریکا، دانشگاه تورنتو از کانادا، دانشگاه استنفورد از آمریکا، دانشگاه کالیفرنیا برکلی از آمریکا، دانشگاه میشیگان از آمریکا، دانشگاه آکسفورد از انگلستان، دانشگاه واشنگتن در سیاتل از آمریکا، دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس، دانشگاه توکیو از ژاپن، 10 دانشگاه برتر دنیا هستند.
در جدول زیر رتبه علمی دانشگاه های ایران در جهان را می بینید:

جدیدترین رتبه‌های دانشگاه‌های ایران 



[ سه شنبه 91/9/7 ] [ 12:42 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

ساخت بلندترین آسمانخراش جهان در 90 روز

یک شرکت ساختمان‌سازی چینی اخیرا از برنامه‌های خود برای ساخت بلندترین آسمان‌خراش جهان طی سه ماه خبر داده است.
 ساختمان «Sky City» در شهر چانگشا در جنوب شرق چین یک سازه 220 طبقه با ارتفاع 838 متر خواهد بود.
این سازه قابلیت اسکان 17 هزار و 400 تن را داشته و همچنین از هتلها، بیمارستانها، مدارس و فضاهای اداری با استفاده از 104 آسانسور پرسرعت برخودار است.
این سازه 9.7 متر بلندتر از برج‌الخلیفه دبی خواهد بود که در حال حاضر عنوان بلندترین برج جهان را به خود اختصاص داده است. این در حالیست که شرکت «Broad Group»، سازندگان این سازه مدعی هستند که هزینه ساخت برج Sky City تقزیبا نیمی از هزینه های برج دبی را خواهد داشت.
برج شارد لندن در برابر این آسمان‌خراش با ارتفاع 530 متر بسیار کوچک بوده و Sky City پس از تکمیل نشان‌دهنده وجود 9 مورد از 10 آسمان‌خراش بلند جهان در آسیا خواهد بود.
اما جالبترین مسأله در مورد این آسمان خراش آن است که طراحان قصد دارند آنرا در تنها 90 روز بسازند.
این زمان‌بندی عجیب که به معنی ساخت پنج طبقه در یک روز بوده، بر شیوه انقلابی ساختمانهای از پیش ساخته شده تکیه داشته که در آن بلوکهای سازه برای صرفه‌جویی در زمان در خارج از محل ساخته و بهم متصل شده‌اند.
با وجود نگرانی‌ها در مورد استحکام این ساختمان، سازندگان مدعی هستند که این سازه می‌تواند در برابر یک زلزله 9 ریشتری مقاومت کند.

بزرگترین آسما‌خراشهای جهان به شرح زیر هستند:

- برج‌الخلیفه: دبی، امارات متحده عربی با 163 طبقه و 828 متر ارتفاع

- هتل رویال برج ساعت مکه: 120 طبقه و 601 متر ارتفاع

« تایپه 101»، تایوان، با 101 طبقه و 509 متر ارتفاع

- مرکز مالی جهانی شانگهای: شانگهای، چین با 101 طبقه و 492 متر ارتفاع

- مرکز تجارت بین‌المللی: هونگ‌کونگ با 118 طبقه و 484 متر ارتفا


در این پروژه که از فضای یک میلیون متر مربع برخوردار بوده، از 3000 کارگر و 200 هزار تن فولاد استفاده خواهد شد که در پایان یک شهر کوچک را به نمایش خواهد گذاشت.

در این ساختمان بیش از 5000 واحد مسکونی برای اسکان 17 هزار و 400 ساکن، یک هتل برای 1000 مهمان،‌ یک بیمارستان، پنج مدرسه و فضای اداری با ظرفیت کلی 31 هزار تن وجود خواهد داشت.

هزینه ساخت این آسمان خراش حدود 400 میلیون پوند برآورد شده که بسیار کمتر از بودجه 940 میلیون پوندی برج‌الخلیفه خواهد بود که ساخت آن پنج سال بطول انجامید.

این پروژه همچنان در انتظار تائید دولت چین بوده اما سازندگان امیدوارند بتوانند تا پایان دسامبر کار خود را آغاز و پیش از آوریل 2013 آنرا آماده کرده باشند. 



[ شنبه 91/9/4 ] [ 12:41 صبح ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

تولید انرژی از نفس کشیدن انسان

 

محققان با تولید و ساخت دستگاه هایی می توانند نفس کشیدن انسان ها را به برق تولید کنند.
 به نقل از تکنولوژی نیوز دستگاه های فیزوالکتریک قادرند از حرکات بدن و ضرب و شتم قلب و تنفس برق ایجاد کنند.
محققان در دانشگاه ویسکانسین از اثر پیزو الکتریک که موجب تجمع بار های الکتریکی می شود برای تولید برق از تنفس انسان از جریان هوا استفاده کردند
گفتنی است، انرژی مکانیکی نیز می توان از سیستم های بیولوژیکی ایجاد کرد.جریان هوا از تنفس طبیعی انسان به طور معمول کمتر از دو متر در ثانیه است.
این دستگاه ضخامت کمی دارد و می تواند در بینی انسان ها به راحتی قرار گیرد و انرژی را از جریان هوا در بینی انسان ها برداشت کند.
ارتعاشات نفس کشیدن در بینی قدرت الکتریکی کمی دارند ولی با نفس کشیدن مداوم و پشت سرهم این انرژی دانشمندان امیدوارند با پیشرفت این دستگاه در زمینه های مختلف و سایر نقاط بدن انرژی لازم برای برق ها را تامین کنند.



[ شنبه 91/9/4 ] [ 12:37 صبح ] [ ایرج فاضلی ]

نظر