سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشجویان مهندسی مکانیک شهرکرد

لاکی بات هاااااا...

 

پژوهشگران در حال طراحی روباتی هستند که می‌تواند با وجود حمل مقدار زیادی بار، به راحتی در آب حرکت کند. این روبات را دانشجویان سوئیسی به شکل لاک‌پشت دریایی طراحی کرده‌اند.

سازندگان بالگرد چهار پره Quadrocopter و سایر روبات‌های جالب مرکز ETH زوریخ شاید آدم‌های دریاندیده‌ای باشند، اما این موضوع آنها را از طراحی اجسامی که می‌توانند شنا کنند باز نمی‌دارد. این دانشجویان سوئیسی مشغول کار بر روی روباتی با الهام از لاک‌پشت دریایی هستند که می‌تواند در عین حالی که بار زیادی را حمل می‌کند، با بازدهی بالایی شنا کند. لاکی‌بات آنها با نام Naro-Tartaruga شاید به نرمی یک ماهی یا مارماهی روباتیک نباشد، اما ساخت آن آسان‌تر است و کارایی بهتری برای حمل بار و بخش‌های مختلف روبات مانند باتری‌ها دارد.

در حال حاضر این روبات به شکل یک وسیله نقلیه آلومینیومی استوانه‌ای است، که با استفاده از باله‌های شنایی که با الهام از لاک‌پشت دریایی ساخته شده است، خود را درون آب به جلو می‌برد. طراحی‌های مفهومی شامل یک لاکی‌بات است که چهره آن شباهت بیشتری به لاک‌پشت دریایی دارد. گروه تحقیقاتی ETH کار خود را از سال 2008 / 1387 با مطالعه بر روی یک ماهی تون آغاز کردند، تا ببینند چطور می‌توانند حرکت آن را در آب تقلید کنند. هدف اصلی پروژه انتخاب یک برنده از میان باله ماهی و پروانه برای تامین نیروی جلو برنده است. هر کدام از این دو که بازدهی بیشتری داشته باشد، نیروی مورد نیاز نسل جدید وسیله‌های حمل و نقل زیرآبی خودکار را که با الهام از اقیانوس طراحی می‌شوند تامین خواهد کرد.

 



[ پنج شنبه 91/9/2 ] [ 8:0 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

دلیل هوش بالای انیشتین چه بود

نتایج مطالعات جدید نشان می دهد قشر پیریفرونتال مغز "آلبرت اینشتین" برخلاف اغلب افراد، شگفت انگیز و غیرعادی بوده است که همین تفاوت می تواند دلیل هوش و نخبگی این فیزیکدان بوده باشد.

 

بر اساس تحقیقات دانشگاه دولتی فلوریدا بخش هایی از مغز انیشتین با اغلب افراد متفاوت بوده است و همین می تواند با توانایی های شناختی و ادارکی فوق العاده وی مرتبط باشد.

 

این محققان برای نخستین بار کل قشر مخ مغز انیشتین را از 14 تصویری که اخیرا کشف شده توصیف کردند.

آنها تصاویر مغز اینشتین را با مغز 85 انسان معمولی مقایسه کرده و توانستند ویژگی های غیرمعمول مغز این دانشمند را تفسیر کنند.

اگرچه اندازه کلی و شکل هندسی مغز انیشتین طبیعی بوده اما نواحی پیریفرونتال، سوماتوسنسوری، آهیانه، موتور اولیه، قشر گیجگاهی و اوکیپیتال او غیرعادی بوده است.

پس از مرگ اینشتین در سال 1955 گروهی از محققان با کسب اجازه از خانواده اش، مغز او را برداشته و از زوایای مختلف تصویربرداری کردند.

علاوه بر این مغز به 240 قطعه تقسیم و تصاویر اسلایدی از آنها تهیه شد.

اما بخش عمده ای از این تصاویر، قطعات و اسلاید ها به مدت 55 سال از دید عموم مفقود شد.



[ یکشنبه 91/8/28 ] [ 10:12 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

ریاضی برای مغز دردناک است

نتایج یک تحقیقات جدید نشان می دهد که صرفاً چشم انداز مسائل ریاضی موجب می شود که مراکز درد در مغز افرادی که از ریاضیات هراس دارند، فعال شوند.

 

محققان دانشگاه شیکاگو با اندازه گیری فعالیت عصبی 28 بزرگسال که 14 نفر از آنها هیچ احساس مساعدی نسبت به ریاضیات نداشتند و از فکر به ریاضیات اضطراب می گرفتند نشان دادند که ریاضیات به واقع دردناک است.

 

هرکدام از افراد شرکت کننده در این تحقیق با یک سری کلمات و پرسشهای مربوط به ریاضیات رو به رو شدند درحالی که مغز آنها هم زمان درحال اسکن شدن بود. ادامه مطلب...

[ سه شنبه 91/8/23 ] [ 6:43 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

تصویر اجاق گازی که تلفن همراه شارژ میکند

مبتکران اجاقی طراحی کرده اند که با سوزاندن چوب روشن می شود و می تواند تلفن همراه را نیز شارژ کند.

 

این اجاق که CampStoveنام دارد را می توان با تکه های چوب، میوه کاج و زیست توده روشن کرد.

این اجاق در حالی که می تواند غذا بپزد یا آب را گرم کند، گرما و انرژی کافی را نیز برای شارژ یک تلفن همراه، چراغ قوه و یا گجت هایی که پورت USBدارند تولید می کند.

این اجاق ابتکاری که توسط شرکت آمریکایی بایو لایت ساخته شده گرمای آتش را به شکل دیگری از انرژی برای به کار انداختن یک فن و تولید شارژ الکتریکی تبدیل می کند.

این اجاق می تواند همزمان انرژی لازم را برای پخت غذا و شارژ یک وسیله الکترونیکی تولید کند.

کاربران آمریکایی از این دستگاه جدید در توفان سندی که موجب قطع برق و دیگر منابع انرژی در این کشور شده بود برای پخت و پز و شارژ تلفن همراه استفاده کردند.




[ شنبه 91/8/20 ] [ 11:8 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

علت سپری شدن سریع - کند زمان کشف شد

 

درک چگونگی پردازش زمان توسط مغز می‌تواند در آینده به محققان برای تغییر احساس افراد از زمان منجر شود.

 اغلب افراد معتقدند که در هنگام شادی یا سرگرم بودن، زمان به سرعت سپری می‌شود و در شرایط استرس‌زا یا بیماری، زمان به کندی می‌گذرد.

 

 محققان دانشگاه مینه سوتا نحوه چگونگی پردازش زمان توسط مغز را مورد بررسی قرار داده‌اند که نشان می‌دهد، سیستم عصبی مغز از مکانیسم زمانی خاصی برای شرایط متفاوت برخوردار است.

 در این مطالعه، محققان گروهی از میمون‌ها را برای حرکت دادن چشم در بین چند نقطه در فواصل زمانی یک ثانیه‌ای آموزش دادند؛ پس از سه ماه تمرین حیوانات یاد گرفتند که چشمان خود را در فواصل 1.003 ثانیه و 0.0973 ثانیه بین دو نقطه حرکت دهند.

 با استفاده از چندین الکترود، میزان فعالیت مغزی در سطح 100 نورون در بخش قشر اینترا پاریتال جانبی (LIP)‌ مغز میمون، بعنوان بخش مسئول حرکات چشم، مورد بررسی قرار گرفت.

 نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که فعالیت نورون‌های مغزی در بین هر حرکت چشم در یک مسیر منظم کاهش می‌یابند که امکان پیش بینی زمان وقوع حرکت بعدی را برای محققان فراهم می‌کند.

 میزان کندتر کاهش فعالیت نورون ها منطبق با تخمین طول بیش از یک ثانیه و میزان سریعتر کاهش فعالیت به معنای طول بیش از یک ثانیه است.

 این مطالعه همچنین می‌تواند علت سپری شدن سریع یا کند زمان را در شرایط مختلف توضیح دهد؛ بطور مثال در شرایط استرس‌زا میزان ترشح آدرنالین در بدن فرد افزایش چشمگیری پیدا می‌کند که این هورمون باعث کندتر شدن فعالیت عصبی و به تبع آن احساس سپری شدن کندتر زمان می شود.

 این یافته شاید بتواند در آینده برای دستکاری ذهنی و تجربه سفر در زمان مورد استفاده قرار بگیرد.

 



[ سه شنبه 91/8/16 ] [ 8:4 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

طراحی آناناس به کمک دینامیک سیالات

طراحی آناناس به کمک دینامیک سیالات

پژوهشگران هلندی با استفاده از صفحه‌ای دارای 20 برش گلبرگ‌مانند که با سرعت ثابت یک متربرثانیه در آب حرکت می‌کند، این آناناس را که در آب شکل گرفته از طریق دوربین‌های پرسرعت 10هزار فریم بر ثانیه به تصویر کشیده‌اند.

محبوبه عمیدی: زمانی که یک تکه سنگ یا جسم سنگین به درون آب می‌افتد یا شناگری به فضای درون آن شیرجه می‌زند، حفره‌ای از هوا را پشت سر خود شکل می‌دهد. متخصصان دینامیک سیالات شکل این فضا، چگونگی تغییر شکل در طول زمان و در نهایت بسته شدن آن را بررسی می‌کنند. یکی از این مطالعات به شکل حفره‌ای پرداخته که توسط صفحه‌ای با 20 گلبرگ ایجاد شده و تصاویر شگفت‌انگیزی را خلق کرده است.

به گزارش ساینتیفیک امریکن، اسکار انریکوز و همکارانش از بخش مکانیک سیالات دانشگاه توونت هلند با استفاده از این صفحه که برش‌هایی گلبرگ‌مانند دارد و با سرعت ثابت یک متربرثانیه در آب حرکت می‌کند، همراه با دوربینی که با سرعت 10هزار فریم در ثانیه تصویربرداری می‌کند، موفق به خلق این تصاویر بی‌نظیر شده‌اند. ادامه مطلب...

[ سه شنبه 91/7/18 ] [ 11:13 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

هواپیمایی که در هر شرایطی فرود می آید

لیزا آکویا نام هواپیمایی است که همانقدر که در آب احساس راحتی می کند، برای حرکت روی برف و آسمان نیز هیچ مشکلی ندارد.

  این هواپیما پس از 70 آزمایش پرواز وارد بازار فروش می شود و به زودی در دسترس خریداران قرار می گیرد.

 
 ابرهواپیمای لیزا آکویا در خشکی، دریا، آسمان و حتی برف حرکت می کند ادامه مطلب...

[ سه شنبه 91/6/7 ] [ 11:13 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

خودروی هوازی

کمپانی هندی "تاتا" به تازگی خودرویی را ساخته که می تواند با استفاده از هوا کار کند. این در حالی است که بسیاری از خودروسازهای اروپایی و معروف تنها تمرکز خودشان را بر روی خودروهای هیبریدی و برقی گذاشته اند.

"تاتا" هدف خودش را از سال ها کار بر روی این پروژه، تولید خودرویی با بهترین و ارزان ترین سوخت ممکن می داند و هم اکنون نیز به این هدف خودشان رسیده اند.

ادامه مطلب...

[ سه شنبه 91/6/7 ] [ 10:45 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

انگشتر دوربینی نابینایان ساخته شد

انگشتر دوربینی نابینایان ساخته شد

 این فناوری متشکل از یک حلقه انگشتری شکل، گوشی هوشمند و خروجی صدای گوشی است.

کاربر با استفاده از یک حلقه مجهز به میکرو دوربین که بر روی انگشت اشاره‌ پوشیده شده، می‌تواند توسط یک دگمه تعبیه شده بر روی آن به یک شیء اشاره کند.

حلقه توسط دوربین از این شی تصویر تهیه کرده و آن را جهت پردازش به صورت بی‌سیم به یک گوشی هوشمند (آندروید) می‌فرستد. برنامه نصب بر روی این گوشی ماهیت آیتم (مانند اندازه، قیمت، رنگ یک تی‌شرت) را از طریق یک ماژول «متن به کلام» به هدست کاربر مخابره می‌کند.

طراحان امیدوارند که بتوانند سیستم جدید را مجهز به قابلیت‌هایی از جمله تهیه ویدیوی زمان واقعی توسط دوربین، قدرت محاسباتی بالاتر و حسگرهای افزوده مانند میکروفون و ژیروسکوپ کرده و آن را در نمونه اولیه آتی EyeRing جای دهند.



[ سه شنبه 91/6/7 ] [ 10:10 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

سریعترین خودروهای مدل 2013 جهان

براساس اطلاعاتی که در سایت TotalCarScore انتشار یافته، اعلام کرده که بوگاتی ویرون سوپر اسپورت با سرعتی معادل 431 کیلومتر بر ساعت سریعترین خودروی مدل 2013 جهان است. قیمت پایه این خودرو 2.4 میلیون دلار اعلام شده است.


رده دوم سریعترین خودروهای مدل 2013 جهان به لامبورگینی آونتادور LP 700 با سرعت 349 کیلومتر بر ساعت اختصاص یافته است. قیمت پایه این خودرو 376 هزار دلار اعلام شده است. همچنین سومین خودروی سریع مدل 2013 جهان فراری F12 بریلینتا بوده که سرعت آن به 339‌ کیلومتر بر ساعت نیز می‌رسد. قیمت پایه این خودرو معادل 343 هزار و 385 دلار تعیین شده است.


رده‌های بعدی سریعترین خودروهای مدل 2013 جهان به ترتیب به خودروهای زیر رسیده است:


فراری FF با سرعت 334 کیلومتر بر ساعت و قیمت پایه 295 هزار دلار، SRT وایپر با سرعت 331 کیلومتر بر ساعت و قیمت پایه 100 هزار دلار، مکلارن MP4-12C با سرعت 329 کیلومتر بر ساعت و قیمت پایه 239 هزار و 400 دلار، بنتلی کانتیننتال GT اسپید با سرعت 329 کیلومتر بر ساعت و قیمت پایه 234 هزار دلار، شورولت کورت ZR1 با سرعت 329 کیلومتر بر ساعت و قیمت پایه 111 هزار و 600 دلار، لامبورگینی گالاردو LP 570-4 سوپرلگرا با سرعت 325 کیلومتر بر ساعت و قیمت پایه 237 هزار و 600 دلار و فراری 458 ایتالیا با سرعت 323 کیلومتر بر ساعت و قیمت پایه 229 هزار و 825 دلار.



[ سه شنبه 91/6/7 ] [ 10:4 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر