دانشجویان مهندسی مکانیک شهرکرد

ساخت دست مصنوعی که فکر می کند !

محققان دانشگاه فناوری چالمرز در سوئد نخستین بازوی کاملا قابل کاشت روباتیکی را ساخته اند که با قدرت فکر کنترل می شود.

 این بازو از سلول های عصبی و ماهیچه های باقی مانده خود معلول استفاده می کند تا بیشترین حد ممکن از یک سطح درونی از کنترل را ارائه کند.
قرار است اجرای اولیه این اندام مصنوعی بر روی بیماران در زمستان امسال انجام شود.

اندام های مصنوعی که توسط ضربه های الکتریکی در ماهیچه ها کنترل می شوند از سال 1960 تا کنون در اختیار معلولین بوده اما عملکرد این اندام های مصنوعی محدود و کنترل آنها دشوار است.

علاوه بر این، بسیاری از معلولان روش استاندارد استفاده از جوراب های بسیار تنگ برای اتصال اندام های مصنوعی به بدن را بسیار ناراحت کننده می دانند از این رو دانشمندان به فکر استفاده از یک جایگزین برای آن افتادند.

محققان چالمرز در تلاش برای به حداکثر رساندن راحتی و کنترل درونی طرحشان، به فرایندی موسوم به "اوسئواینتگریشن" روی آوردند که در آن ایپملنت به وسیله استخوان محکم سرجایش قرار می گیرد.

این فرایند در اصل در دهه 1960 ابداع شد و در آن استخوان زنده به سطح ایمپلنت مصنوعی متصل می شود. این شیوه با موفقیت برای پروتزهای گوش، چشم و بینی و همچنین اندام های بزرگ تر استفاده شده است.

"مکس اورتیز کاتالان" یکی از مجریان این طرح گفت: ما از این فناوری برای دستیابی به دسترسی دائمی به الکترودهایی که به طور مستقیم به اعصاب و ماهیچه ها وصل شوند استفاده می کنیم.

در این روش، یک ایمپلنت تیتانیومی به طور مستقیم به اسکلت بیمار و الکترودهایی نیز به اعصاب و ماهیچه های باقی مانده او متصل می شوند. استفاده از الکترودها به این شیوه افزایش چشمگیر ثبات سیگنالی را در پی دارد. در روش های پیشین و معمولی کنترل پروتز الکترودها بر روی سطح پوست قرار داده می شوند.

ضربه های الکتریکی را می توان با استفاده از الکترودهای کاشته شده از اعصاب خود فرد گرفت. این ضربه ها توسط یک الگوریتم بسیار پیچیده درون بازوی مصنوعی که به فرد معلول کمک می کند به خوبی حرکات را کنترل کند، رمزگشایی می شوند.

این دست مصنوعی به خودی خود بسیار پیشرفته است. موتورهایی در هر یک از انگشتان بطور تکی و همزمان کنترل می شوند و آزادی عمل بیشتری را فراهم می کنند.

این دست مصنوعی به واسطه الکترودهایی که مسیرعصبی به مغز بیمار را شبیه سازی می کنند ، سطحی از بازخورد را نیز فراهم می آورد.



[ چهارشنبه 91/9/15 ] [ 11:41 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر