سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشجویان مهندسی مکانیک شهرکرد

تکنولوژی ساخت اتومبیلی از آینده

سلول‌های سوختی هیدروژنی را می‌شناسید؟ همان‌هایی که با هیدروژن تولید نیرو می‌کنند و فقط آب پس می‌دهند. در ابتدا «های وایر» جنرال موتورز و بعد «FCX» هوندا قدم در راه تولید ماشین‌های الکتریکی گذاشتند.

 

با این ماشین‌ها همه با مفهوم پیل سوختی آشنا شدند و البته خیلی زود معلوم شد سلول‌های سوختی گران هستند و باتری‌های ارزان لیتیوم ـ یون جایگزین آنها شدند. اما حالا نیسان با طراحی مفهومی«ترا و» رونمایی از آن در نمایشگاه خودروی پاریس شانس دوباره‌ای به این سلول‌های سوختی داده که مایه امیدواری هواداران محیط زیست نیز شده است.

 

ترا فقط آب پس می‌دهد و ? محیط زیست را اصلا آلوده نمی‌کند. از این رفتار دوستانه‌تر با محیط زیست در بین ماشین‌ها سراغ دارید؟

در روزگاری که عواقب استفاده بیش از اندازه از سوخت‌های فسیلی دارد گریبانگیر کل سیاره زمین می‌شود، شنیدن چنین خبرهایی می‌تواند کمی آرامش خاطر ایجاد کند. استفاده از یک پیل سوختی هیدروژنی به ترا این امکان را می‌دهد که میزان تولید گازهای سمی‌اش را به صفر برساند؛ یعنی صفر مطلق! یعنی می‌توانید از لوله اگزوز این خودرو با خیال راحت نفس بکشید. ادامه مطلب...

[ سه شنبه 91/8/23 ] [ 6:45 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

تصاویر بسیار دیدنی از پژو 301

کمپانی ماشین سازی فرانسوی پژو جدیدترین ماشین خود، پژو 301 را که به عنوان یک خودرو ارزان طراحی کرده است در نمایشگاه ماشین فرانسه معرفی می کند.

 

 



[ شنبه 91/8/20 ] [ 11:5 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

فناوری ارتباط خودرو ها با یکدیگر در خیابان

 

شرکت‌های خودروسازی مانند هوندا، جنرال موتورز، ائودی، بی ام دبلیو، دایملر و ولوو به کنسرسیوم ارتباط خودرو به خودرو پیوسته اند.

هدف از این پروژه ایجاد سیستم استانداردی است که به خودروها امکان می دهد بدون توجه به ساخت و مدل یکدیگر به طور بی سیم با هم ارتباط برقرار کنند.

اگر این سیستم آن طور که برنامه ریزی شده، کار کند، می تواند تصادفات را کاهش داده، جریان ترافیک خیابانها را بهبود بخشیده و رانندگی را برای رانندگان لذت بخش کند.

این سیستم می تواند به خودروها کمک کند در یک شعاع و بازه داده شده، داده ها را تبادل کند این داده ها می تواند شامل GPS، سرعت و مسیر سفر هر خودرو باشد.

انتقال دهنده های این سیستم احتمالا در اجزای زیرساختاری خودرو مانند چراغ ترافیک و نشانه های جاده تعبیه می شوند و به آنها امکان می دهد بخشی از شبکه بی سیم در آن مسیر باشند. آنها اطلاعاتی مانند محدوده سرعت و شرایط جاده را به خودروهای آن منطقه انتقال خواهند داد.

فناوری خودرو به خودرو که به توسعه و استانداردسازی خودروها کمک خواهد کرد شامل برخی موارد زیر است:

هشدار لرزشی چراغ قرمز: این ویژگی به رانندگانی که در حال نزدیک شدن به یک چهارراه که چراغ عبوری آن سبز است هشدار می دهد که آیا ممکن است خودرویی که سوی دیگر چهارراه می آید چراغ قرمز را رد کرده و با او تصادف کند.

چراغ سبز توصیه مناسب ترین سرعت: به رانندگانی که می خواهند در طول مسیر به چراغ قرمز برخورد نکنند، سرعت مناسب را توصیه می کند.

نشانه نزدیک شدن موتور سیکلت: این سیستم به رانندگان، حضور موتورسیکلتهایی را در آن حوالی هشدار می دهد از این رو راننده توجه بیشتری را به اطرافش مبذول می کند.

هشدار خودروهای اضطراری: راننده از نزدیک شدن خودروهایی اضطراری مانند اورژانس و آتش نشانی مطلع شده و از این رو راه را برای عبور آنها باز می کند.

چراغ ترمز اضطراری الکترونیک: به رانندگان وقتی خودروی جلویی آنها به طور ناگهانی سرعت خود را کاهش داده و می ایستد هشدار می دهد.

هشدار کار در جاده: به رانندگان هشدار می دهد که در حال نزدیک شدن به منطقه ای هستند که کارگران در حال کارند و نشان می دهد در طول مسیر چه تعداد کارگاه جاده ای وجود دارد.

علایم درون- خودرو: اطلاعاتی مانند میزان سرعت که درون خودرو برای راننده نمایش داده می شود.

هشدار پیش اخطار ترافیک: مانند چراغ ترمز اضطراری الکترونیکی این سیستم نیز به راننده امکان می دهد باید برای توقف آماده شود.

اطلاعات آب و هوایی: هشدارهایی در مورد جاده های یخ زده، باران شدید و یا دیگر شرایط جوی که می تواند رانندگی را تحت تاثیر قرار دهد.

این کنسرسیوم امیدوار است این سیستم های هشدار تا سال 2016 آماده و اجرایی شوند.

 



[ پنج شنبه 91/8/18 ] [ 8:23 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

خودروی شفاف جیمز باند ساخته شد

 

دانشمندان ژاپنی خودروی شفافی ساخته اند که امکان مشاهده اطراف از درون این خودروی شیشه ای وجود دارد.

این خودرو مانند خودروی جیمز باند است که بر روی ورقه های یخی نامرئی می شود.

این خودرو به راننده امکان می دهد تا از درون خودرو، پشت سرش را ببیند و از این رو از تصادف جلوگیری کند.

صندلی های شفاف این خودرو به رانندگان امکان می دهد به آسانی پارک کنند و یک تصویر پانارومیک از اطراف خودرو داشته باشند.

این دید شامل کودکان، حیوانات و اشیائی می شود که ممکن است در زیر پنجره های عقب قابل مشاهده نباشند. همچنین این خودرو امکان پارک دوبل را برای رانندگان ممکن و مفید می سازد.

دو دوربین بر روی در صندوق عقب قرار دارد و تصویر کاملی از صحنه پشت خودرو تهیه می کند. این تصاویر توسط رایانه ترکیب شده و بر روی صندلی ها منعکس می شود تا یک تصویر خیالی ایجاد کند که گویی صندلی های عقب شفاف است و می توان همه چیز را از آنجا دید.

ماساهیکو اینامی از دانشگاه کیو شهر توکیو که این فناوری در آنجا ابداع شده، می گوید: راننده احساس می کند درون یک خودروی شیشه ای نشسته است.

یک شرکت خودروسازی ژاپنی می گوید قصد دارد با این محققان برای تولید انبوه این فناوری همکاری کند. این در حالی است که ایده های دیگری نیز برای ساخت قطعات دیگر این خودروی شفاف در حال انجام است.

بر اساس تحقیقی که سال گذشته انجام شده 200 هزار تصادف در انگلیس به دلیل نبود دید از عقب خودرو و در هنگام دنده عقب رفتن خودرو صورت می گیرد.

 



[ سه شنبه 91/8/16 ] [ 9:18 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

ساخت لامبورگینی از آهن قراضه

هنوز در چین کارگرانی هستند که با دستمزد روزانه کمتر از 3 دلار زندگی میکنند. خرید یک لامبورگینی برای کارگران چینی در حد سفر به مریخ با پای پیاده دور از دسترس است. اما عشق به لامبورگینی یک کارگر چینی را وادار کرد تا برای خودش یک لامبورگینی بسازد. این کارگر با استفاده از وسایل ابتدایی کارگاهی و قطعات آهن قراضه اقدام به سرهم کردن یک خودرو شبیه به لامبورگینی برای خودش کرده است. او این بدنه را روی یک شاسی خودرو چینی مونتاژ کرد تا به این ترتیب صاحب یک لامبورگینی با آهن قراضه شده باشد!

 








[ سه شنبه 91/8/16 ] [ 8:58 صبح ] [ آرمان اکبرزاده ]

نظر

طراحی خودرو در گذر زمان


طراحی خودرو کار جذاب و پرهیجانی است که بسیاری از مهندسان و طراحان صنعتی آرزوی کارکردن در این رشته را دارند. طی یک قرن گذشته چهره ظاهری خودروها دستخوش تغییر و تحول اساسی شده است؛ با مقایسه ای ساده میان خودروهای عصر حاضر با نمونه های چند دهه پیش به این پیشفرض می رسیم که در دهه های آینده خودروهایی در گوشه و کنار جهان در حرکت خواهند بود که امروز داشتن تصور ذهنی از آنها کار چندان ساده ای نیست. جف تیگو از طراحان برجسته خودرو و فرزند طراح معروف صنعت خودروسازی یعنی ریچارد تیگو، تقریبا تمام عمر خود را صرف این کار کرده است.

تجربه حضور در کرایسلر برای وی بسیار ارزشمند بوده تا آنجا که اکنون برای برندهای سرشناسی همچون فولکس واگن و میتسوبیشی طراحی های ماندگاری ارائه کرده است. خودش می گوید که آنقدر خودرو طراحی کرده ام که برخی از آنها را به یاد نمی آورم.

 

 

تیگو با اشاره به تحولات مربوط به فرآیند طراحی خودرو در یک قرن گذشته می گوید: تغییرات اساسی در این فرآیند معمولا هر 10 تا 12 سال یک بار صورت می گیرد. در حال حاضر نگاه اصلی طراحان خودرو به محصولات دوستدار محیط زیست و همچنین تلاش در جهت منطبق ساختن ساختار و ظاهر خودروهای الکتریکی با علایق مصرف کنندگان است. تیگو به چشم اندازی اشاره می کند که در آن خودروهایی طراحی می شوند که مسافتی بالغ بر 150 کیلومتر را تنها با 3 لیتر سوخت و حتی کمتر طی کنند. او معتقد است که با چنین چشم اندازی فاصله زیادی نداریم. این طراح برجسته با اشاره به فرآیند پرنوسان طراحی خودرو از گذشته تاکنون به این نکته اعتراف می کند برخی از خودروهایی که در نیم قرن گذشته و حتی بیشتر رونمایی شده اند به عنوان محصولاتی تاریخ ساز برشمرده می شوند و حتی می توان پذیرفت که برخی از آنها دیگر قابل تولید مجدد نخواهند بود. او می گوید: آیا می توان تصور کرد که خودرویی با شکوه آن هم با وزنی حدود 5/2 تن را بار دیگر تولید کنیم؟

 

? شاه کلیدی به نام «نرم افزار»

صنعت خودروسازی از گذشته تاکنون به حرکت شتابان خود ادامه داده است، اما چه چیزی ضامن آینده است؟ ما به مرحله ای رسیده ایم که خانه ای مجهز بر اساس علایق و معیارهایمان بسازیم، پس چرا چنین کاری را درخصوص یک خودرو انجام ندهیم؟ چه عاملی می تواند مهندسان خودروساز را در این مسیر دشوار کمک کند؟ تیگو تنها یک پاسخ برای این پرسش دارد: نرم افزار. او از نرم افزارهای قدرتمندی همچون Alias استفاده کرده و به رغم تجربه بالایی که در زمینه طراحی خودرو دارد، اما درحال یادگیری نرم افزارهای دیگری همچون Solidworks و Rhinoceros است.

تیگو این نرم افزارها را برنامه های قدرتمندی می داند که طراحی و مهندسی خودروها را به مراتب راحت تر می سازد. طراحانی همچون تیگو با چالش های فراوانی در زمینه طراحی خودروهای متفاوت روبه رو هستند. در حالی که خودروهای الکتریکی روزبه روز با اقبال بیشتری روبه رو می شوند و وزن قابل توجه باتری همچنان خودنمایی می کند با این حال تیگو و همکارانش نسبت به رفع این مشکل خوشبین هستند و گذشت زمان را عامل اصلی می دانند. او درحالی که با لبخندی حاکی از رضایت به آینده اشاره می کند، می گوید: خودروهای دوستدار محیط زیستی که در سال های آینده طراحی می شوند صددرصد سبز بوده و بر اساس پلاستیک های تجدیدپذیر ساخته خواهند شد.



[ دوشنبه 91/8/15 ] [ 8:48 صبح ] [ آرمان اکبرزاده ]

نظر

خودرویی که با قدرت ذهن هدایت می شود!!!

مهندسان آلمانی موفق به ساخت سیستم کنترلی ذهنی شده اند که با ثبت امواج الکتریکی مغز راننده به وی امکان می دهد تنها با فکر کردن رانندگی کند.mec20.blogfa.com

 

 

تیمی از مهندسان آلمانی توانسته اند یک خودرو را به گونه ای ارتقا دهند که می توان آن را با استفاده از ابزار ثبت امواج الکتریکی مغزی کنترل کرد، ابزاری که به کاربرانش امکان می دهد ابزار مختلف را تنها با فکر کردن هدایت کنند.

 

محققان دانشگاه فِرِی در برلین آلمان با استفاده از ابزار Emotive که در ثبت امواج الکتریکی مغز انسان کاربرد دارد، توانسته اند این خودروی خودکار را بسازند.

 

این خودرو که یک "فولکس پاساد" است به این ابزار مجهز شده است، ابزاری که با نقشه برداری از مناطق ویژه ای از مغز، امواج الکتریکی مغز را به دستورهایی ویژه تبدیل کرده و در نهایت این دستورها را برای اجرا به خودرو انتقال می دهد.

وجود تاخیر چند ثانیه ای میان ثبت امواج مغزی و تبدیل شدن آن به دستوراتی قابل اجرا برای خودرو به این معنی است که این خودرو هنوز نیازمند تکمیل بوده و هنوز برای استفاده در خیابانها آمادگی کافی را ندارد اما در حال حاضر محققان از اینکه سیستم کنترلی ذهنی آنها می تواند یک خودرو را به صورت کامل کنترل کند بسیار راضی و خشنود هستند.

بر اساس گزارش پاپ ساینس، چنین خودرویی می تواند کاربردهای نظری متعددی داشته باشد، برای مثال می تواند به عنوان ابزار حمل و نقلی ایمن برای افراد معلول به کار گرفته شود.

 



[ دوشنبه 91/8/15 ] [ 8:38 صبح ] [ آرمان اکبرزاده ]

نظر

شیوه ای ایمن برای شارژ بی سیم خودروهای برقی

محققان کانادایی فناوری ایمن و اثربخشی را برای شارژ بی سیم خودروهای برقی با استفاده از دنده مغناطیسی کنترل از راه دور ارائه کردند.

 

"لورن واتهد" استاد فیزیک دانشگاه بریتیش کلمبیا گفت همیشه دانشمندان در تلاش برای ارائه شیوه ای برای شارژ بی سیم  وسایل برقی مختلف از تلفن همراه گرفته تا خودروهای برقی بوده اند.

 

وی افزود: اما نگرانی عمده برای شارژ بیسیم خودروها نخست برق زیاد و دوم میدانهای الکترومغناطیسی فرکانس بالا و همچنین تاثیرات ناشناخته و احتمالی آن برای سلامت انسانها است.

واتهد و همکارانش سیستمی ابداع کرده اند که در فرکانسی 100 برابر کمتر کار می کند و میزان قرار گرفتن در معرض میدانهای الکتریکی نیز ناچیز است.

این سیستم از دنده مغناطیسی کنترل از راه دور استفاده می کند در این سیستم یک دنده پایه چرخان آهن ربایی وجود دارد که توسط شبکه برق منطقه کار می کند و یک دنده دیگر نیز درون خودرو قرار دارد.

در این شیوه استفاده از امواج رادیویی حذف می شود.

دنده پایه از راه دور، دنده درون خودرو را فعال می کند تا برق برای شارژ باتری تولید شود.

در حال حاضر چهار ایستگاه شارژ بی سیم در این دانشگاه  راه اندازی شده و خودروهای سرویس ایاب و ذهاب دانشگاه با این فناوری جدید شارژ می شوند.

آزمایش ها نشان می دهد این سیستم 90 درصد کاراتر از شارژ کابلی است. شارژ کامل با این سیستم چهار ساعت طور می کشد و خودرو می تواند هشت ساعت با این شارژ حرکت کند.

دیوید وود سان یکی از مسئولان این دانشگاه گفت: از زمانی که آزمایش این سیستم را آغاز کرده ایم بازخورد مثبتی از رانندگان مثبت دریافت کرده ایم. همه کاری که راننده باید انجام دهد این است که خودرو را پارک کند و سپس شارژ خودرو به صورت خودکار آغاز می شود.



[ یکشنبه 91/8/14 ] [ 9:48 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

مدل 2013 فراری F620 GT با 740 اسببخار قدرت

خودروی تازه فراری F620 GT که سال 2013 جایگزین 599 GTB خواهد شد، سبک‌تر و کوچک‌تر از این خودرو طراحی شده و قوی‌ترین موتور 12 سیلندر ساخت فراری را با قدرت 740 اسب‌بخار در اختیار خواهد داشت.

با اینکه فراری 5 روز دیگر ساخت نمونه تازه F620 GT این شرکت را که سال 2013 وارد بازار خواهد شد تا جایگزین 599GTBشود، اعلام خواهد کرد اما اولین و تنها عکس این خودرو امروز منتشر شده است.

آن طور که از شایعات برمی‌آید برای این خودرو قوی‌ترین موتور 12 سیلندری که تاکنون توسط فراری تولید شده، به کار گرفته  خواهد شد و صفر تا صد کیلومتر بر ساعت آن تنها به زمانی معادل 3.1 ثانیه نیاز خواهد داشت.

نمونه تازه فراری

موتور 12 سیلندر این خودرو که در قسمت جلوی آن قرار خواهد گرفت، گنجایشی معادل 6.3 لیتر خواهد داشت و می‌تواند توانی معادل 740 اسب‌بخار تولید کند، گشتاور نیروی تولید شده 936 نیوتن‌متر اعلام شده است.

این خودرو از نمونه 599 GTB سبک‌تر است، طول کمتری نسبت به آن دارد و نقطه‌ثقل آن پایین‌تر قرار خواهد گرفت.

با اینکه دوردردقیقه موتور F620 GT به 8700 دور محدود شده، می‌تواند سرعت این خودرو را در تنها 3.1 ثانیه به 100 کیلومتربرساعت و در 8.3 ثانیه به 160 کیلومتربرساعت برساند.  



[ شنبه 91/8/13 ] [ 11:45 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

پژو 208.....

نیاز بازار و کاهش آلایندگی محیطی، پژو را به تولید خودروهای سوپرمینی خود واداشت. نمونه‌های تازه 208 که امسال عرضه می‌شود، هاچ‌بک، سبک‌تر و با مصرفی کمتر یا نزدیک به 3 لیتر در هر 100 کیلومتر تولید شده‌اند.
یک ماه دیگر نمونه مفهومی تازه پژو که از طراحی قدیمی و محبوب 205 GTi الهام گرفته و 208 GTi نام دارد، همراه با نمونه مفهومی XY که با رنگ 16 لایه و بهره‌وری بالا تولید شده در نمایشگاه خودرو ژنو به نمایش درخواهد آمد. این دو خودرو هم مانند نمونه های دیگر این سری، کوچک و بسیار کم مصرف هستند.

 توان خروجی موتور توربوشارژ پژو 208 GTiبا ظرفیت 1.6 لیتر، 203 اسب‌بخار خواهد بود و نسبت به اولین نمونه های 205 که در سال 1984 / 1363 با توان خروجی 104 اسب‌بخار روانه بازار شده‌اند، بهره‌وری به مراتب بهتری خواهد داشت. برای این خودرو جعبه دنده 6سرعته دستی پیش‌بینی شده است.  

نمونه مفهومی XY هم که مبتنی بر طراحی 208 است، در این نمایشگاه رونمایی خواهد شد. این نمونه با رنگ اختصاصی و مشخصات جالب‌توجهی مانند سیستم انتقال قدرت (drivetrain) جدیدe-HDi  این شرکت که با موتور دیزلی و 115 اسب‌بخار آن با ظرفیت 1.6 لیتر یکپارچه شده و سیستم بازیافت انرژی از ترمزها، می‌تواند خریداران دیگری را جلب کند که توان پرداخت هزینه بیشتری را برای یک خودرو کوچک و فوق‌العاده اقتصادی خواهند داشت.

فکر می‌کنید ارزشش را داشته باشد؟ بله، آلایندگی این خودرو تقریبا 99 گرم‌ در هر کیلومتر است و در هر 31.6 کیلومتر تنها یک لیتر گازوئیل (در هر 100 کیلومتر 3.16 لیتر) مصرف خواهد کرد. این خودرو می‌تواند فاصله پاریس تا میلان یا برلین را با مصرف تنها یک باک طی کند. البته این نمونه اقتصادی‌ترین نمونه 208 نیست و نمی‌تواند با موتور 1.4l e-HDi با توان خروجی 68 اسب بخار که در هر 35.3 کیلومتر 1 لیتر سوخت مصرف می کند و به عبارت دیگر مصرف آن 2.83 لیتر در هر 100 کیلومتر است، برابری کند.   

رنگ‌آمیزی بدنه پژو XY طوری انجام شده که آن را در فواصل گوناگون و از زاویه‌های دید مختلف به رنگ‌های متفاوتی نشان خواهد داد. برای خلق این رنگ 16 لایه مختلف رنگ و لاک استفاده شده اما داشتن خودرویی که احتمال ترمیم رنگش پس از تصادف یا برخوردهای کوچک بسیار کم است، چندان اقتصادی به نظر نمی‌رسد و می‌تواند پیدا کردن آن را در پارکینگ‌های شلوغ به معضلی بزرگ تبدیل کند. به همین دلیل اگر این خودرو به تولید انبوه برسد، انتخاب‌های دیگری با رنگ ساده پیشنهاد خواهند شد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند پژو با معرفی XY تلاش می‌کند این خودرو را به سطح خودروهای گران‌تر بازار بکشاند. این خودرو بسیار کم‌مصرف و با آلایندگی بسیار اندک طراحی شده و دقیقا مطابق نیاز بازار که به سمت خودروهای کوچک‌تر حرکت می‌کند، هاچ‌بک است و فضای چندانی را اشغال نخواهد کرد.

احتمالا سری 208 که نسل چهارم خودروهای پژو به‌شمار می‌رود و خصوصیات بسیاری را از سری‌های متعدد 205 که از سال 1983 تاکنون تولید شده‌اند، به ارث برده و از اواسط سال جاری میلادی وارد بازار خواهد شد، در بازار با اقبال بسیار خوبی روبرو خواهد شد. این سری تجسم موفقی از چالاکی، بهره‌وری و پیشرفت‌های فنی پژو طی 3 دهه گذشته ارائه کرده است.

تاکنون پژو بر خلاف روند بسیاری از شرکت‌ها که با تولید نسل‌های تازه خودروها وزن آنها را کمتر می‌کردند، عمل می‌کرد و سری‌های 205، 6 و 7 این خودرو مرتب سنگین‌تر از قبل شدند اما این شیوه را در تولید سری 208 عوض شده است. به عنوان مثال در حالی که نمونه اصلی 205 که به نام Rallye شناخته می‌شد، کمتر از 800 کیلوگرم وزن داشت، هیچ‌کدام از نمونه‌های 207 تولید شده زیر 1100 کیلوگرم نبودند اما در حال حاضر هر نمونه 208 به طور متوسط حدود 100 کیلوگرم سبک‌تر از نمونه مشابهش در سری 7 تولید خواهد شد.

علاوه بر این تغییرات متعددی در طراحی بدنه سری 208 صورت گرفته تا این خودرو از لحاظ آیرودینامیک بهره‌وری بالاتری داشته باشد و اسپویلری که در پشت سقف این خوردو تعبیه شده می‌تواند پایداری آن را در سرعت‌های بالا افزایش دهد. پژو مشخصات فنی دیگری را از این خودروها منتشر نکرده اما با توجه به نسل‌های پیشین می‌توان انتظار داشت که با نسل جدید و فو‌ق‌العاده‌ای از خودروهای تولید این شرکت روبرو خواهیم بود.



[ شنبه 91/8/13 ] [ 11:45 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر