سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشجویان مهندسی مکانیک شهرکرد

یوزپلنگ روباتیک، رکورد سرعت روباتهای دونده را شکست

یوزپلنگ روباتیک، رکورد سرعت روبات‌های دونده را شکست

مهندسان مرکز تحقیقات  با الهام از یوزپلنگ روباتی ساخته‌اند که موفق شده رکورد سرعت خشکی را در دنیای روبات‌ها بشکند؛ البته این سرعت بیشتر از 29 کیلومتر بر ساعت نیست!

 حدود یک سال پیش، روبات یوزپلنگ دارپا چیزی بیش از ایده‌ای بر روی کاغذ نبود که تنها به درد فیلم‌های علمی-تخیلی همچون Transformers می‌خورد. اما هم‌اینک این روبات در عالم واقعیت وجود دارد. در ویدئویی که توسط دارپا  منتشر شده، روبات یوزپلنگ ساخته شده توسط محققان مرکز Boston Dynamics در حال دویدن بر روی یک تردمیل مشاهده می‌شود. به گفته مسولان دارپا، سرعت این روبات که بالغ بر 29 کیلومتر بر ساعت است، رکورد جدیدی برای سرعت روبات‌های پادار محسوب می‌شود.
 مسئولان دارپا به صراحت اعلام نکرده‌اند که از این روبات چه انتظاری دارند یا کاربرد نظامی آن چه خواهد بود. با این وجود، سرعت 29 کیلومتر بر ساعت آن تنها نوک کوه یخ این روبات محسوب می‌شود. مهندسان بوستون داینامیکس قبلا اعلام کرده‌اند که هیچ دلیل نمی‌بینند که روبات آنها که از طبیعت الهام گرفته شده، نتواند روزی با همان سرعت همتای زنده خود که از گوشت و پوست ساخته شده است بدود. سرعتی که برابر 112 کیلومتر بر ساعت است.
مسلما تا رسیدن به آن نقطه راه درازی باقی مانده است، اما گام برداشتن‌های این روبات و خم و راست شدن ستون فقرات آن، همانند حرکت‌های یک یوزپلنگ واقعی است؛ که بلندی گام‌ها و سرعت دویدن خود را در طی این فرایند افزایش می‌دهد. قرار است که این یوزپلنگ تا اواخر امسال از آزمایشگاه خارج شود و نخستین آزمایش‌های خود را در فضای باز پشت سر بگذارد.دانلود ربات یوزپلنگ دارپا



[ پنج شنبه 91/7/20 ] [ 6:17 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

این روبات آتشنشان دستورات کلامی شما را موبهمو اجرا میکند

 این روبات آتش‌نشان دستورات کلامی شما را موبه‌مو اجرا می‌کند

محققان مرکز تحقیقاتی  روبات آتش‌نشانی را طراحی کرده‌اند که برای انجام عملیات اطفای حریق بر روی کشتی طراحی شده و علاوه بر اجرای دستورات کلامی، با ملوانان همکاری می‌کند.

 تنها چند ماه قبل بود که برای نخستین بار از اکتاویا سخن به میان آمد، روبات آتش‌نشان جدید آزمایشگاه تحقیقاتی  (NRL) و دفتر تحقیقات  (ONR)، که برای انجام عملیات اطفای حریق در کشتی‌های نیروی دریایی به صورت «شانه به شانه با انسان» طراحی شده بود.  این روبات در حال مبارزه با یک آتش شبیه‌سازی شده مشاهده می‌شود.
زمان کار با واسط کاربری آن می‌بینید که حرکات غلو شده و زبان فرمان‌دهی غیرعادی که گرداننده انسانی اکتاویا باید با آن کار کند، تا حدی غیراستادانه و نچسب است. همچنین به نظر می‌رسد که اکتاویا هیچ عجله‌ای برای اطفاء این آتش شبیه‌سازی شده بر عرشه کشتی ندارد. اگر تنها یک چیز باشد که تمام آتش‌نشانان دارای گوشت و خون درک می‌کنند، این است زمانی‌که کشتی شما در وسط اقیانوس آتش گرفته است، هیچ ثانیه اضافه‌ای وجود ندارد.
اما اگر منصف باشیم، پلتفرم این روبات چیز کاملا جدیدی است. محققان NRL مشغول کار بر روی بهبود واسط کاربری آن هستند تا حالت طبیعی بیشتری داشته باشد و در نتیجه، تعاملات انسان-ماشین هر چه بیشتر همانند مبادلات میان دو انسان آتش‌نشان باشد. اگر همه چیز مطابق نقشه پیش برود، نه تنها اکتاویا روزی قادر خواهد بود تا به مکان‌هایی برود که آتش‌نشانان انسانی نمی‌توانند بروند؛ بلکه همچنین با استفاده از ابزارهای مختلف مطابق با نوع و رفتار آتشی که با آن سر و کار دارد، قادر خواهد بود تا استراتژی مناسب را برای خاموش کردن سریع و موثر آن به کار گیرد.



[ پنج شنبه 91/7/20 ] [ 6:11 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

تصاویر عجیب شبیه ترین روبات به انسان/ مرز میان انسان و روبات شکس

محققان ژاپنی با رونمایی آخرین دستاورد روباتیک خود، روباتی انسان نما که به شکل یک استادیار دانمارکی ساخته شده و حالات صورتش به اندازه ای عجیب، طبیعی است مرز میان انسان و روبات را از بین بردند.
به گزارش خبرگزاری مهر، این روبات خارق العاده Geominoid DK نام داشته و سومین نمونه از سری روباتهای Geominoid به شمار می رود.
محققان دانشگاه اوساکا این روبات را به شکلی طراحی کرده اند که دقیقا به استادیاری در دانشگاه آلبورگ دانمارک شباهت داشته باشد. این اولین روبات از این سری است که به فردی ژاپنی شباهت ندارد.
اولین روبات Geominoid مشابه مهندس ارشد پروژه و دومین آن بر اساس چهره یک مدل ژاپنی ساخته شده بود. هر سه مدل کنترل از راه دور بوده و هدایت آن به عهده یک رایانه مجهز به فناوری موشن کپچراست که این فناوری به روبات قدرت شبیه سازی بسیار واقعی از حالتهای صورت و حرکات سر انسان را خواهد داد.
بر اساس گزارش فاکس نیوز، قرار است از این روبات برای مطالعه بیشتر بر روی تعاملات انسانها و روباتها استفاده شود. میزان طبیعی بودن حالات چهره این روبات به اندازه ای قوی و واقعی است که گاه Geominoid DK ترسناک به نظر می آید.






[ یکشنبه 91/7/16 ] [ 8:31 عصر ] [ میثم اسدی ]

نظر

رباتِ پشتیبان انسان، پیشخدمت دنیای آینده

بیش از یک دهه است که وارد هزاره جدید شده‌ایم و نه فقط جت پَک های شخصی نداریم بلکه هنوز فقدان خدمتکارهای رباتیک هم در زندگی‌ها برقرار است. البته که قرار هم نیست همین فردا بتوانیم ربات خدمتکار خود را داشته باشیم ولی ربات جدید کمپانی تویوتا گامی تازه در این جهت است.

ربات پیشتیبان انسان (Human Support Robot) مشخصاً طراحی شده تا به افراد معلول یاری برساند ولی کارکردهایی مثل «این را بگیر، آن را باز کن، این را بگذار آنجا» می‌تواند به آسانی گسترش پیدا کند و ما انسان‌ها را واقعاً به موجودات تنبل فیلم والی-ای بدل کند.

رباتی با ارتفاع 82 سانتی‌متر که می‌تواند تا 1.3 متر افزایش یابد، برخوردار از بازویی 76 سانتی‌متری که با یک پنجه متحرک تکمیل شده و دستورها را به وسیله یک تبلت دریافت می‌کند. ضمناً یک تبلت نیز می‌تواند روی سر این ربات قرار بگیرد.

در مورد قابلیت‌های حرکتی این ربات باید گفت که برای استفاده در محیطهای داخلی طراحی شده و می‌تواند با سرعتی نزدیک 3 کیلومتر در ساعت جابجا شود و از عهده تغییرات کوچک در ارتفاع کف (مثل جابجایی از روی فرش به پارکت) بر آید.

تویوتا هنوز در باره قیمت این ربات یا ظرفیت باتری آن اطلاعاتی منتشر نکرده ولی با توجه به ظاهر ساده این محصول و البته یکی از قوانین کشور ژاپن که 90? از هزینه دستیارهای رباتیک را بر عهده بیمه بهداشت و درمان عمومی می‌گذارد، این ربات لااقل در کشور خودش می‌تواند به تولید انبوه برسد.



[ یکشنبه 91/7/16 ] [ 8:23 عصر ] [ میثم اسدی ]

نظر

telebot: پلیس های آهنی از رویا تا واقعیت

فیلم علمی تخیلی RoboCop یا پلیس آهنی (محصول سال 1987) یک سایبرگ شجاع مجری قانون را معرفی کرد که بخشی انسان، بخشی ماشین و یک پلیس کامل بود. و امروز هم به نظر می رسد که داشتن پلیس هایی نیمه-ربات چندان دور از دسترس به نظر نرسد.

محققان آزمایشگاه دیسکاوری دانشگاه بین المللی فلوریدا telebot را طراحی کرده اند که می تواند از راه دور و توسط افسران پلیس آسیب دیده و دچار ناتوانی، یا سربازان کهنه کار و بازنشته جنگی کنترل شده و مورد استفاده قرار گیرد.

بخشی از هزینه های این پروژه آزمایشگاه دیسکاوری توسط جرمی رابینز پرداخت شده است. او یک ستوان فرماندهی نیروی ذخیره دریایی ارتش آمریکا است که مشتاقانه به دنبال بازگرداندن هزاران افسر پلیس مبتلا به ناتوانی های مختلف و زنان و مردان نظامی کهنه سرباز به سر کار است. رابینز ایده اولیه این طرح را از ربات هایی گرفت که به شکل گسترده توسط جراحان، مشاغل حرفه ای و بسیار سخت و ارتش آمریکا استفاده می شوند.

رابینز می گوید: «با تله بات ها یک افسر پلیس دچار ناتوانی خواهد توانست بسیاری از کارایی های قدیمی خود را به عنوان پلیس گشت باز یابد.»

دانشگاه فلوریدا برای این پروژه، دو ربات نظامی از برنامه ربات مبارز شهری دارپا را دریافت نمود. دانشمندان و دانشجویان آزمایشگاه دیسکاوری هم طرح اولیه تله ربات را به سرانجام رساندند. محققان قصد دارند امکان ارتباط صوتی، تصویری مستقیم را برای این ربات ها به همراه برخی سنسورها و حسگرهای ویژه فراهم آورند. در این صورت می توان از تله ربات برای پاسخگویی به تماس های فوری پلیسی 911 (همان 110 خودمان) و همچنین صدور قبض های جریمه، تخلیه ساختمان ها یا ارتباط با مردم استفاده کرد.

پس اگر دفعه بعدی که پارک دوبل کردید و پس از برگشت با یک پلیس آهنی در کنار ماشین (در حال نوشتن برگ جریمه) روبرو شدید، تعجب نکنید. شما مقابل دوربین مخفی نیستید.
پیش بینی شما از میزان موفقیت چنین طرح هایی (یا پروژه های تندرو شبیه به RoboCop) چیست؟



[ یکشنبه 91/7/16 ] [ 8:23 عصر ] [ میثم اسدی ]

نظر

ساخت یک ربات فضانورد و خودروساز توسط ناسا و جنرال موتورز

سازمان فضایی آمریکا با همکاری شرکت جنرال موتورز اقدام به ساخت رباتی کرده است که هم می‌تواند در ماموریت‌های فضایی و هم در ساخت اتومبیل مورد استفاده قرار گیرد.

این ربات فضانورد که توسط مهندسان و دانشمندان جنرال موتورز و مرکز فضایی جانسون ناسا طراحی شده، روبونات-2 یا R2 نامیده شده که از ترکیب دو واژه "ربات" و "استرونات" (به معنی فضانورد) ساخته شده است و نسبت به ربات‌های پیشین سریع‌تر و دارای فناوری پیچیده‌تری است.

شرکت اتومبیل‌سازی جنرال موتورز پیشتر در دهه 60 میلادی در فعالیت‌های فضایی شرکت جسته و در ساخت سامانه‌های ناوبری ماموریت‌های آپولو و ماه‌نورد Lunar Rover مشارکت داشته است.

به گفته رییس مرکز فضایی جانسون ناسا، این ربات‌ها می‌توانند در کنار فضانوردان به کار گرفته شده و یا به مکان‌هایی که برای ارسال انسان پرمخاطره هستند فرستاده شده تا قابلیت‌های بشر در اکتشافات فضایی را افزایش دهند.

این اقدام با توجه به پیشنهاد اخیر باراک اوباما به کنگره آمریکا مبنی بر لغو ماموریت‌های سرنشین‌دار ناسا به ماه می‌تواند جایگزین مناسبی برای انجام مطالعات آزمایشگاهی بر سطح سایر کرات سماوی باشد.



[ یکشنبه 91/7/16 ] [ 7:42 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

رباتی که خواب شما را نقاشی می کند !

 رباتی که خواب شما را نقاشی می کند !

هتلهای زنجیره‌ای بین‌المللی ایبیس در اقدامی جالب از یک پیکاسوی روباتیک برای نقاشی الگوهای خواب مهمانان خود در هنگام شب استفاده کرده است.

 این روبات ساکت در زمان خواب بر فرد نظارت کرده و سپس تصویر وی را از روی حرکات انجام شده در زمان خواب نقاشی می کشد.

 

 هتلهای ایبیس در برلین، پاریس و لندن در این آزمایش شرکت کرده و 40 شرکت‌کننده برای شرکت در این تجربه هنری که به یک خواب شبانه در هتل نیاز داشته، شرکت کرده‌اند.

 این هتلهای زنجیره‌ای از تشکهای مخصوص استفاده می‌کنند که با شبکه‌های نازک برای سنجش حرارت، فشار و صوت پوشیده شده‌اند.

 این روبات با یک کابل متصل به این تشک‌ها اطلاعات را دریافت کرده و حرکات فرد را بر روی بوم پیاده می‌کند که تصویر زیبایی از خطوط خواب را بدست می‌دهد.

 بطور طبیعی این تصویر به شیوه خواب فرد بستگی داشته و یک خواب آرام و عمیق تنها خطوط ساده و مستقیم را دارد اما چرخیدن در خواب و ناآرامی می‌تواند طرحهای انتزاعی جالبی را در تصویر فرد ایجاد کند.



[ چهارشنبه 91/7/12 ] [ 9:31 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

هشت شغلی که روباتها حسرت آن را خواهند داشت!

هشت شغلی که روبات‌ها حسرت آن را خواهند داشت!

با توسعه فناوری‌های طراحی روبات پیش‌بینی می‌شود که تا چند دهه آینده روبات‌ها دنیای انسان‌ها را به تسخیر خود در آورند اما در این بین مشاغلی وجود دارند که روبات‌ها هیچ گاه قادر به انجام آن نیستند!

 روبات ها به تمام عرصه‌های زندگی انسان راه یافته‌اند و انسان شاهد حضور رقبای روباتیک در مشاغلی مانند خیاط، آشپز، معلم، مین یاب، کمک جراح و فضانورد است، اما برخی مشاغل «ضد روبات» هستند و انسان می‌تواند مطمئن باشد که هیچ گاه شغل خود را به واسطه حضور یک رقیب روباتیک از دست نخواهد داد. ادامه مطلب...

[ سه شنبه 91/6/28 ] [ 12:33 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

تصاویر یک ربات جنگی 4 متری

یک شرکت الکترونیکی ژاپنی از یک ابر ربات 4 متری رونمایی کرده که از طریق یک آی فن کنترل می شود.

این ربات که از سوی شرکت صنایع سنگین سویدوباشی در توکیو ساخته شده " کوراتاس" نام گرفته و به سیستم سلاحهای آینده مجهز شده است که در آن میان می توان به یک مسلسل گاتلینگ است که می تواند 6 هزار گلوله در دقیقه شلیک کند.

این ربات 30 مفصل هیدرولیک دارد که فرمانده می تواند آن را با استفاده از کنترل حرکتی آن را به حرکت وادارد.

سازندگان حتی رنگهای مختلفی را چون سیاه ، صورتی و طوسی با پرداخت مبلغی بیشتر فراهم کرده اند تا خریدار بتواند ربات را با رنگ مورد علاقه خود دریافت کند. ادامه مطلب...

[ شنبه 91/6/25 ] [ 3:54 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

جام جهانی رباتها در بریتانیا !

پس از اتمام بازیهای المپیک در بریتانیا، جام جهانی رباتها با حضور ورزشکاران الکترونیک که در رشته‌های فوتبال ، بسکتبال، کوهنوردی، وزنه‌برداری و دو ماراتون با هم به رقابت می‌پردازند آغاز شد.

 

المپیک ربات ها در شرایطی در بریتانیا آغاز می شود که این رباتها در اوج آمادگی ذهنی و فیزیکی خود قرار دارند و به جای نوشیدنی های انرژی زا تنها به یک پریز محتاج هستند.

200 ربات از سراسر جهان در بازیهای سالانه المپیک فدراسیون بین المللی انجمن رباتیک که به جام جهانی رباتها یا ربوکاپ شهرت دارد، حضور یافته اند.

دو ربات به نامهای یوسین ولت و موبت  بخشی از گروه دانشگاه پلیموث هستند که در رشته فوتبال، دوسرعت و ماراتون به رقابت می پردازند. ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 91/6/22 ] [ 9:41 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر