سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشجویان مهندسی مکانیک شهرکرد

سیاره آب

از فضا که نگاه کنید زمین را سیاره آب می‌بینید، بیش از 75 درصد از سطح زمین با آب پوشیده شده آبی که یا در دریاها و اقیانوس‌ها جریان دارد و یا در کوه‌های یخی منجمد شده، آسمان زمین هم مملو از آب است و از پوسته سنگی زمین تا عمق سلول‌های ما حیات به آب بستگی دارد.

حجم آب موجود در زمین 1.39 میلیارد کیلومتر مربع است،‌ که بیش از 96 درصد آن در اقیانوس‌هاست و 1.7 درصد آن در کوه‌های یخی و یخچال‌های طبیعی و همین میزان نیز در منابع زیر زمینی قرار دارد.

یک هزارم درصد از حجم آب زمین در آسمان واقع شده اما این حجم اندک تأثیر بسزایی در شرایط آب و هوایی زمین دارد و آنچه از طوفان و باد و تغییرات آب و هوایی یکباره در زمین می‌بینیم حاصل همین یک هزارم درصد آب تبخیر شده است.

همه این سیاره از آب است اما آب آشامیدنی به این سادگی‌ها به دست نمی‌آید 22 تا 30 درصد از آب آشامیدنی زمین در منابع زیر زمینی است و مابقی مربوط به کوه‌های یخی می‌شود که با گرمایش زمین روز به روز آب می‌شوند و از حجم آن‌ها کاسته می‌شود.

تصویر زیبایی که در زیر می‌بینید توسط ماهواره «تررا»ی ناسا گرفته شده در این تصویر می‌بینید که یک نیمه از زمین کاملاً توسط آب احاطه شده است.

 

 



[ دوشنبه 91/8/15 ] [ 11:3 عصر ] [ آرمان اکبرزاده ]

نظر