سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشجویان مهندسی مکانیک شهرکرد

کانادا باز هم رکورد سازه های ماکارانی را در هم شکست.

بگذارید با جرات مطلبی را عرض کنم ساختن سازه های ماکارونی شاید جزو بهترین و شیرین ترین کارهایی است که دانشجویان ایرانی در دانشگاه ها انجام می دهند. حداقل من یکی که طرفدار پروپا قرصش هستم و نمی شود طرفدار چیزی باشی و اخبار آن را دنبال نکنی!

ساختن پل های ماکارونی هم خیلی راحت است هم خیلی سخت، راحت چون محاسبه نمی خواهد (فقط برای سرگرمی)، سخت چون محاسبه دقیق می خواهد (برای شرکت در مسابقات). شاید باور نکنید ولی اگر بدانید این ماکارونی در پیشرفت حداقل پل سازی چقدر به مهندسان کمک کرده! بسیاری از پل های معروف و بزرگ جهان ایده های خود را از این ماکارونی ها گرفته اند.همه ساله مسابقات زیادی برای سازه های ماکارونی در تمام کشور ها برگذار می شود ولی مهمترین این رقابت ها در کشور کانادا و توسط دانشکده Okanagan برگذار می شود. دانشگاهی که همیشه سرسختانه در صدر جدول است.

رکورد امسال را یک دانشجوی مجارستانی به نام ”پیتر شاندور” که در دانشگاه Okanagan کانادا تحصیل می کند زده است، این جوان 23 ساله توانسته با پلی 967 گرمی وزنی معادل 384?09 کیلو را تحمل کند، احتمالا شوکه شده اید خوب چه می شود کرد به این می گویند علم مهندسی! ولی هنوز شوکه نشوید چون این رکورد بیشترین وزنی نیست که تا به حال تحمل شده. بله، بیشترین رکورد مربوط می شود به سال 2009 با تحمل وزنی 443?5 کیلویی یا به عبارتی حدود نیم تن.

اما بد نیست بدانید شاندور که الان برنده جایزه 1500 دلاری هم شده یکباره نتوانسته این مقام را کسب کند او تا به حال در بیش از 12 مسابقه شرکت کرده و نام بازنده را به خود دیده ولی هیچ گاه دلسرد نشده است. اما راز موفقیت شاندور چیست؟ خودش می گوید دقت در معماری، “دقت در معماری خیلی مهمه شاید شما یک محاسبه گر بی نظیر باشید اما چون کارتون از لحاظ زیبایی شناسی خوب نیست یک مهندس کامل نخواهید بود”.

جالب است بدانید برخی از مهندسان جوان کشورمان به علت مشکل ویزا نتوانستند در این مسابقه جهانی شرکت کنند.



[ سه شنبه 91/1/29 ] [ 1:16 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر