سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانشجویان مهندسی مکانیک شهرکرد

ترمزهای مزدا انرژی را بازیافت میکنند!

مزدا با به کارگیری خازن‌های الکتریکی دو لایه به جای باتری و ذخیره موقت انرژی حاصل از ترمز گرفتن، مصرف سوخت خودروهای سواری با موتور درون‌سوز را تا 10درصد کاهش داده‌اند.

همان‌طور که می‌دانید سیستم‌های ترمز کنونی که برای بازیافت انرژی در بسیاری از خودروهای ترکیبی و الکتریکی استفاده می‌شوند، بخشی از انرژی جنبشی را در هنگام کاهش سرعت خودرو ذخیره و بازیافت می‌کنند تا به صورت انرژی الکتریکی برای شارژ مجدد باتری‌هایی که نیروی مورد نیاز موتور را تأمین می‌کنند، به کار بگیرند. مزدا اولین خودروسازی است که این سیستم‌های بازیافت انرژی را برای خودروهای سواری با موتور درون‌سوز طراحی کرده است.

این انرژی می‌تواند در تأمین نیروی مورد نیاز بخش‌های کنترل آب‌وهوا، سیستم‌های صوتی خودرو و دیگر قسمت‌های الکتریکی خودرو به کار گرفته شود. مزیت اصلی این سیستم که "i-ELOOP" یا چرخه هوشمند انرژی نام گرفته، عدم نیاز آن به یک باتری یا موتور الکتریکی اختصاصی است.

 


Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4

اولین‌بار که تویوتا در سال 2007 / 1386 و در مسابقات 24 ساعته توکاچی، سیستمی مشابه "i-ELOOP" را با به کارگیری سیستم بازیافت انرژی مبتنی بر ابرخازن‌ها در خودروی هیبریدی Supra HV-R معرفی کرد، ورود این سیستم به خودروهای سواری بسیار بعید به نظر می‌رسید؛ اما تنها 4 سال بعد مزدا موفق شده این سیستم را برای خودروهایی که در خیابان‌ها خواهیم دید، تولید کند. این سیستم برای ذخیره موقت انرژی حاصل از ترمز گرفتن، به جای باتری‌های قابل‌شارژ از خازن استفاده می‌کند.

مطابق اعلام شرکت مزدا، با توجه به میانگین شتاب و کاهش سرعت، این سیستم بازیافت می‌تواند حدود 10درصد از مصرف سوخت خودرو بکاهد.i-ELOOP  برای ذخیره این انرژی از یک دینام جریان متناوب با ولتاژ متغیر بین 12 تا 25 ولت استفاده خواهد کرد تا انرژی الکتریکی را که برای ذخیره به «خازن الکتریکی دو لایه» یا (EDLC) با مقاومت پایین انتقال خواهد یافت، تولید کند. از آنجا که خازن‌ها بسیارسریع‌تر از باتری‌ها شارژ و تخلیه می‌شوند، این سیستم می‌تواند طی تنها چند ثانیه خازن را کاملا شارژ کند. در این مرحله یک مبدل جریان متناوب به مستقیم وارد عمل خواهد شد و پس از کاهش ولتاژ جریان تا 12 ولت آن‌را به شکل مستقیم در بخش‌های الکتریکی خودرو توزیع خواهد کرد.

علاوه بر این سیستم "i-ELOOP" می‌تواند در صورت نیاز برای شارژ باتری خودرو مورد استفاده قرار بگیرد. این سیستم با فناوری بی‌باری i-stop مزدا یکپارچه است و می‌تواند برای افزایش زمان روشن ماندن موتور به کار گرفته شود.  

توسعه این سیستم تازه به خوبی نشان‌دهنده تمرکز مزدا روی خودروهایی با سوخت فسیلی است. این شرکت تلاش کرده در مقابله با رقبایی مانند تویوتا به جای کار روی خودروهای هیبریدی، بهره‌وری را در خودروهایی با موتور درون‌سوز افزایش دهد. مطابق اعلام این شرکت اولین خودروهای مجهز به سیستم i-ELOOP  در سال میلادی آینده وارد بازار خواهند شد.



[ شنبه 91/8/13 ] [ 11:43 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

شاهکار طراحی خودرو یک ایرانی

 طرح های بسیار زیادی برای ماشین های دنیا وجود دارد و البته برخی از آن ها به بازار نیز می رسند ولی برخی دیگر همچنان بر روی کاغذ هستند.                                                                                                                                                

ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 91/8/11 ] [ 11:38 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

صندلی ضدخستگی خودرو طراحی شد

صندلی ضدخستگی خودرو طراحی شد

مهندسان شرکت نیسان با استفاده از مطالعات صورت گرفته توسط ناسا، نسل جدید صندلی خودرو متناسب با ارگونومی بدن را طراحی کرده‌اند که کمترین میزان خستگی و ناراحتی را برای سرنشینان ایجاد می‌کند.

 

در مطالعه ناسا، وضعیت بدن انسان در حالت خنثی و هنگام قرار گرفتن در شرایط بی‌وزنی مورد بررسی قرار گرفته است.

خودروسازان ادعا می‌کنند که صندلی‌های معمولی، انسان را وادار به نشستن غیرطبیعی می‌کنند و تا زمانی که در بدن، این وضعیت وجود دارد، عضلات نیز به شدت تحت فشار هستند.

پروژه مشترک مهندسان نیسان با محققان آزمایشگاه یامازاکی در دانشگاه کایو شامل طراحی صندلی مفهومی وضعیت خنثی (Neutral Posture Concept) و تلاش برای بازسازی وضعیتی مشابه گرانش صفر است.

پشتی صندلی از قفسه سینه، کمر و لگن حمایت کرده و با توزیع مساوی وزن کاربر، باعث کاهش نقاط فشار بر بخش‌های بدن می‌شود.

کاربران در آزمایش صندلی‌های جدید اعلام کرده‌اند که عضلات در زمان نشستن طولانی کمتر دچار کشیدگی شده و این مسأله باعث افزایش گردش خون، راحتی بیشتر و خستگی کمتر می‌شود.

نیسان امیدوار است که تمامی خودورهای تولید این شرکت را در آینده نزدیک با نسل جدید این صندلی‌ها عرضه کند.



[ جمعه 91/8/5 ] [ 5:27 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

12 برند گرانقیمت خودروسازی جهان

گرانقیمت ترین برندهای خودروسازی جهان اعلام شد.

 وب سایت برندهای جهانی، فعال در ارائه مشورت  در زمینه برندهای تجاری و قیمت گذاری آنها ، فهرست جدیدی از گران قیمت ترین و پرارزش ترین برندهای خودروسازی جهان منتشر کرده است.

12 برند گرانقیمت خودروسازی جهان به همراه اطلاعاتی درباره هر یک از برنده ها برگرفته از وب سایت ویکی پدیا، به این ترتیب هستند.

گفتنی است قیمت های زیر ، فقط بهای نام تجاری (برند) شرکت هاست و نه ارزش کل دارایی های این شرکت ها. ضمن آن که منابع مختلف اقتصادی ،می توانند برآوردهای مختلفی داشته باشند.

1 - برند "تویوتا"ی ژاپن: 30 میلیارد و 280 میلیون دلار

[ سه شنبه 91/8/2 ] [ 12:6 عصر ] [ آرمان اکبرزاده ]

نظر

قدرتمندترین خودروی مدل SUV

شرکت آلمانی اتومبیل سازی پورشه از خودرو SUV جدید خود که قرار است اوایل سال 2013 وارد بازار شود رونمایی کرده و آن را قدرتمندترین اتومبیل شاسی بلندی توصیف کرده که تاکنون توسط این شرکت ساخته شده است.

 

اتومبیل پورشه کاین توربو S 2013 داری شتاب صفر تا صد 96.5 کیلومتر در ساعت ظرف 4.3 ثانیه است که اوج سرعت آن به 281 کیلومتر در ساعت می رسد.

پورشه کاین توربو S 2013 دارای ویژگیهای متنوعی است که درمیان برخی از آنها می توان به کنترل دینامیک شاسی پورشه (PDCC) اشاره کرد که با ثابت نگه داشتن ارتفاع تعلیق بر روی هر چهار چرخ منجر به عبور پایدار و مطمئن در پیچ جاده ها می شود و همچنین سیستم قفل الکترونیکی دیفرانسیل به همراه سیستم Torque Vectoring Plus که وظیفه تقسیم گشتاور میان چرخ ها را برعهده دارد، از جمله امکانات استاندارد این خودرو است. ادامه مطلب...

[ یکشنبه 91/7/30 ] [ 7:8 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

خودروی اتم 3.5 در 2.7 ثانیه از صفر تا 100km/h شتاب میگیرد

آریل موتور نمونه به‌روز شده اتم 3 را رونمایی کرد. اتم 3.5 شاسی مقاوم‌تری دارد، به یک ال.سی.دی برای نمایش داده‌های دیجیتالی مجهز است و برای شتاب‌گیری از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت به 2.7 ثانیه زمان نیاز دارد.                                                

شرکت انگلیسی آریل موتور نسخه تازه‌ای از خودروی اتم ساخت خود را رونمایی کرده است. این نمونه که اتم 3.5 نام گرفته بیش از اینکه خودروی تازه‌ای باشد، نمونه به‌روز شده اتم 3 است. شتاب‌گیری صفر تا 100کیلومتر بر ساعت این خودرو تنها 2.7 ثانیه طول می‌کشد. این خودرو می‌تواند ظرف مدت 11 ثانیه از صفر به 161 کیلومتربرساعت برسد و مجددا به سرعت صفر برگردد.

به گزارش گیزمگ، تغییرات ظاهری این خودرو شاید چندان مشهود نباشد؛ اما چراغ‌های جلو و عقب تغییر شکل داده‌اند. از پروژکتور دوتایی برای چراغ‌های جلو استفاده شده و سیستم روشنایی خودرو تغییر کرده است، علاوه بر این تغییراتی در قسمت جلوی خودرو و کاپوت آن ایجاد شده است.

با الهام از مدل‌های V8 و Muganتغییراتی در شاسی این خودرو صورت گرفته که آن را سرسخت‌تر و پایدارتر کرده و باعث شده مقاومت پیچشی بیشتری داشته باشد. نیروی مورد نیاز این خودرو نیز توسط موتور چهار سیلندر هوندا با تنفس طبیعی که گنجایشی معادل 2 لیتر دارد، تأمین می‌شود. این موتور به تنهایی می‌تواند نیرویی معادل 245 اسب‌بخار تولید کند، این قدرت به کمک موتور سوپرشارژ به 315 اسب‌بخار افزایش پیدا خواهد کرد.

در داخل خودرو یک صفحه نمایش دیجیتالی اطلاعات ضروری متعددی مانند سرعت و دور موتور را به راننده نشان می‌دهد. خریداران می‌توانند در این بخش داده‌های دیگری مانند موقعیت را انتخاب کنند که به طور لحظه‌ای در اختیار آنها قرار خواهد گرفت یا امکان دانلود اطلاعات مورد نیاز برای آنها فراهم خواهد شد.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               



[ دوشنبه 91/7/24 ] [ 9:3 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

هیچ چیز دور از دست نیست...

فقط یه مهندس مکانیک میتونه از مواد به ظاهر بلااستفاده یه رویا بسازه!


هیچکس به اندازه ی یه مهندس مکانیک،نمیتونه با ساده ترین ساختار ها چیزی رو بسازه که برای خیلی ها دور از دسترس و غیر قابل تصوره ادامه مطلب...

[ یکشنبه 91/7/23 ] [ 9:50 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

دوچرخه بدون زنجیر چرخ، با چرخهای جمعشونده

دوچرخه‌ بدون زنجیر چرخ، با چرخ‌های جمع‌شونده

دوچرخه مفهومی Bicymple بدون زنجیر و دنده طراحی شده و امکان دوچرخه‌سواری راحت و روان را در مناطق شهری فراهم می‌کند.

 

هدف از طراحی این دوچرخه ، ساخت نمونه‌ای ساده‌تر در مقایسه با دوچرخه های موجود است که با حذف زنجیر چرخ و دیگر قطعات پیچیده علاوه بر کاهش وزن، باعث تسهیل حرکت در جهات مختلف می‌شود.

این دوچرخه مفهومی در نگاه اول ظاهری شبیه تک چرخ‌ها دارد، اما ارتباط بین چرخ جلو و عقب از طریق بدنه فولادی سبک وزن فراهم می شود.

پدال بر روی چرخ‌های عقب تعبیه شده است و با جمع شدن و نزدیک شدن چرخ‌ها به هم، حرکت آسان در جهات مختلف امکاپذیر می‌شود؛ همچنین طراحی مناسب زین و دسته دوچرخه باعث باعث بهبود کیفیت دوچرخ سواری بویژه در مناطق شهری می‌شود.

طراحان آمریکایی دوچرخه Bicymple تأکید می‌کنند که دوچرخه‌سواری با این وسیله بسیار آسان بوده و با توجه به امکان جمع شدن چرخ ها، به جای کمی برای نگهداری در آپارتمان نیاز دارد.

نمونه اولیه‌ای از این دوچرخه مفهومی طراحی شده است و محققان امیدوارند با یافتن یک سرمایه گذار، بزودی تولید تجاری این محصول را آغازکنند.                                                                                                                                                                                                         



[ چهارشنبه 91/7/19 ] [ 7:13 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر

مغز انسان به خودروها هم مانند چهرهها واکنش نشان میدهد ...

دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که مغز علاقه‌مندان به خودرو با دیدن یک اتومبیل مورد علاقه همان واکنشی را نشان می‌دهد که با دیدن چهره‌ای آشنا. در این هنگام جزئیات فراموش می‌شوند و مغز تنها بر تصویر کلی متمرکز می‌شود.

                                                   

به محض این‌که یک اتومبیل خارق‌العاده در میدان دید قرار می‌گیرد، توجه علاقه‌مندان به سرعت به آن جلب می‌شود. مغز این افراد به سرعت شروع به تجزیه و تحلیل می‌کند: این چه مدل خودرویی است؟ چه سالی تولید شده است؟

مجله‌ تخصصی آکادمی ملی علوم ایالات متحده به نقل از پژوهشگران آمریکایی می‌نویسد: «در این هنگام ظاهرا همان بخشی از مغز فعال می‌شود که وظیفه‌ شناسایی چهره‌ها را بر عهده دارد. این بخش از مغز در لوپ گیجگاهی واقع شده است.»

البته در مورد این که آیا این بخش از مغز اساسا به دیدن اشیاء هم واکنش نشان می‌دهد یا نه، نظر واحدی وجود ندارد.

به گزارش دویچه‌وله،‌ محققین در این پژوهش به 25 مرد و زن تصاویر مختلفی از چهره انسان و اشیایی مانند هواپیما، خودرو و حیوانات را نشان دادند. آزمایش‌شوندگان باید پیش از انجام آزمایش می‌گفتند که اطلاعاتشان از خودرو چقدر است. پژوهشگران برآورد افراد از میزان اطلاعاتشان در این زمینه را نیز آزمایش می‌کردند.

یافتن روش‌های درمانی نوین

دانشمندان با یک دستگاه "ام آر آی" بسیار حساس واکنش مغز آزمایش‌شوندگان آشنا به خودرو را زیر نظر گرفتند. تصاویر مغز این افراد حاوی لکه‌های کوچکی بودند که با دیدن یک خودروی خارق‌العاده یا چهره‌ای آشنا، به صورت یکسان پدیدار می‌شدند.

پژوهشگران می‌گویند: «ما مغز را آنچنان دقیق پرتونگاری کردیم که مطمئن هستیم بخش مورد آزمایش فقط مختص تشخیص چهره‌ها نیست».

دانشمندان امیدوارند با این دستاورد بتوانند به کسانی کمک کنند که در تشخیص دوباره‌ چهره‌های آشنا مشکل دارند.

تیم محققین با آزمایش بالا همچنین به این نتیجه رسید که مغز انسان برای تشخیص دوباره‌ یک سوژه، معمولا بر روی بخش‌هایی از آن متمرکز می‌شود و نه تمام جزئیات. اگر انسان‌ها در یک زمینه کارشناس باشند، مغز آنان الگویی کلی را مبنا قرار می‌دهد تا به کمک آن اشیاء را بهتر و سریع‌تر بازشناسی کند.

 

منبع :  همشهری آنلاین



[ چهارشنبه 91/7/19 ] [ 1:0 صبح ] [ علی سهرابی ]

نظر

آزمایش نسل جدید قطار پر سرعت چین

نسل جدید قطار تندرو توسط شرکت راه آهن شمال چین (CNR)‌ طراحی و ساخته شده و روز دوشنبه با سرعت 300 کیلومتر در ساعت مورد آزمایش قرار گرفت.

نسل جدید قطار پر سرعت چین با سرعت 350 کیلومتر در ساعت با موفقیت در شمال شرق این کشور مورد آزمایش قرار گرفت.

 

به گفته مهندسان، فناوری بسیار پیشرفته ای در طراحی خطوط ریلی قطار پر سرعت بکار گرفته شده است که امکان تحمل دمای منفی 40 تا مثبت 40 درجه سانتیگراد را فراهم می کند.

قطار پر سرعت CRH380B‌ دارای 24 ایستگاه بوده و مسیر 921 کیلومتری مابین سه استان در شمال شرقی چین را در کمتر از چهار ساعت طی می کند.

با انجام تست های نهایی و آغاز بکار رسمی قطار در پایان سال جاری میلادی، سرعت قطار تندرو آلپاین به 350 کیلومتر در ساعت افزایش خواهد یافت. ادامه مطلب...

[ سه شنبه 91/7/18 ] [ 9:48 عصر ] [ ایرج فاضلی ]

نظر